«I barnehagen leker man mest, og i skolen lærer man masse» En fenomenologisk studie om hvordan barn opplever overgangen til å begynne på skole.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22437Dato
2021-06-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Malmo, LisaSammendrag
Formålet med denne studien var å forstå barnas opplevelser av overgangen fra å gå i barnehage til å begynne på skole. I tillegg var det ønskelig å se på om lek og uteskole kunne ha noen betydning for barnas opplevelser i overgangen. Problemstillingen for studien ble formulert slik: Hvordan opplever barn overgangen fra barnehage til skole, og hvordan kan uteskole og lek bidra i overgangen? For å svare på problemstillingen skulle jeg undersøke to forskningsspørsmål:
1. Hvordan opplever barna overgangen? Hvilke forventninger/erfaringer og tanker har de til overgangen?
2. Hvordan betydning har lek og uteskole for barna i barnehagen og elevene i skolen?
For å kunne svare på forskningsspørsmålene besøkte jeg de eldste barna i barnehagen, og de yngste barna i skolen. Jeg besøkte en barnehage og to skoler for å samle inn data, og datainnsamlingen foregikk over totalt tre arbeidsuker. Det var ønskelig å ha barna med i forskningen, da jeg ønsket å få en dypere forståelse av barnas opplevelse. Ved å bruke god tid i undersøkingen og å bli kjent med barna, var målet å få frem den ekte barnestemmen i avhandlingen.
Det ble anvendt intervju og observasjon som kvalitative forskningsmetoder, for å tilegne tykke beskrivelser av området. Funnene i studien viser at barnas opplevelse av overgangen fra barnehagen til skolen inneholder mindre lek og mer arbeid i skolen. Elevene i skolen savnet de mulighetene de hadde for lek i barnehagen, men likte å lære nye ting i skolen. Flere barn opplevde at det var skummelt å begynne på skolen da de ikke kjente noen, men at det likevel gikk bra da de fikk seg venner; noe som lek kan bidra til. Det kom frem at vennskap, leker, lekeområder og mulighet for lek ute var av verdi i overgangen for elevene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: