dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Dalheim, Frida | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T18:58:10Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T18:58:10Z | |
dc.date.issued | 2021-05-15 | |
dc.description.abstract | Kreativitet er en sentral kompetanse i fagfornyelsen som ble innført høsten 2020. Formålet med denne masteroppgaven er å få innblikk i elevenes kreative tenkning i matematikk. Dette undersøkes ved å se på konvergent og divergent tenkning, som er to aspekter av kreativitet. Det undersøkes også i hvilken grad disse samsvarer. I tillegg undersøkes det om det er en sammenheng mellom divergent tenkning og måloppnåelse, samt konvergent tenkning og måloppnåelse.
Forskningsprosjektet er en kvantitativ studie, der det er utviklet en utforskende test som 374 elever fra 8 skoler i Troms har svart på. På testen har elevene svart på to konvergente oppgaver og tre divergente oppgaver. Dette er videre blitt analysert med korrelasjonsanalyser, effektstørrelser og ikke-parametriske tester.
Resultatene i oppgaven indikerer at elevene gjennomsnittlig skårer lavt både på divergent og konvergent tenkning. De indikerer også at det er ulike elever som gjør det bra på divergente og konvergente oppgaver. Samtidig kan det se ut som at elevenes konvergente og divergente tenkning har innvirkning på elevenes måloppnåelse. Den lave skåren innenfor både divergent og konvergent tenkning kan tyde på at kreativitet ikke blir ivaretatt i så stor grad i klasserom i Norge. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22457 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Kreativitet | en_US |
dc.subject | Divergent tenkning | en_US |
dc.subject | Konvergent tenkning | en_US |
dc.subject | Måloppnåelse | en_US |
dc.subject | Matematisk kompetanse | en_US |
dc.subject | Kvantitativ | en_US |
dc.subject | Ungdomsskole | en_US |
dc.subject | Barneskole | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Videregående skole | en_US |
dc.subject | Mellomtrinn | en_US |
dc.subject | Argumentasjon | en_US |
dc.subject | Divergent produksjon | en_US |
dc.subject | Resonnering | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Elevers divergente og konvergente tenkning i matematikk. En kvantitativ analyse av kreativitet i elevbesvarelser | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |