Elevers divergente og konvergente tenkning i matematikk. En kvantitativ analyse av kreativitet i elevbesvarelser
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22457Dato
2021-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Dalheim, FridaSammendrag
Kreativitet er en sentral kompetanse i fagfornyelsen som ble innført høsten 2020. Formålet med denne masteroppgaven er å få innblikk i elevenes kreative tenkning i matematikk. Dette undersøkes ved å se på konvergent og divergent tenkning, som er to aspekter av kreativitet. Det undersøkes også i hvilken grad disse samsvarer. I tillegg undersøkes det om det er en sammenheng mellom divergent tenkning og måloppnåelse, samt konvergent tenkning og måloppnåelse.
Forskningsprosjektet er en kvantitativ studie, der det er utviklet en utforskende test som 374 elever fra 8 skoler i Troms har svart på. På testen har elevene svart på to konvergente oppgaver og tre divergente oppgaver. Dette er videre blitt analysert med korrelasjonsanalyser, effektstørrelser og ikke-parametriske tester.
Resultatene i oppgaven indikerer at elevene gjennomsnittlig skårer lavt både på divergent og konvergent tenkning. De indikerer også at det er ulike elever som gjør det bra på divergente og konvergente oppgaver. Samtidig kan det se ut som at elevenes konvergente og divergente tenkning har innvirkning på elevenes måloppnåelse. Den lave skåren innenfor både divergent og konvergent tenkning kan tyde på at kreativitet ikke blir ivaretatt i så stor grad i klasserom i Norge.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: