Kommunikasjon i undersøkende matematikkundervisning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22459Date
2021-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Vår masteroppgave er en kvalitativ studie med formål å undersøke hvordan lærerens kommunikasjon med elevene kan påvirke elevaktiviteten i undersøkende undervisning. Gjennom det NFR-finansierte FoU-prosjektet SUM har vi samlet inn videomateriale fra lærerplanlagte undersøkende undervisning, der vi videre har gjennomført videoobservasjon av kommunikasjon mellom lærer-elev i tre utvalgte klasser. Konseptualisering av teori om matematisk kommunikasjon ble utgangspunkt for vår analyse og bearbeidelse av datamaterialet. Det konseptuelle rammeverket baserte seg på ulike samtalegrep læreren kan gjøre i den matematiske samtalen. Vi tolket lærerens atferd og hensikt med samtalen basert på de ulike samtalegrepene vi observerte i interaksjonssegmentene, som resulterte i syv kategorier:1) læreren forteller hvordan elevene skal utføre oppgaven, 2) læreren tydeliggjør matematiske sammenhenger for elevene, 3) læreren loser elevene mot riktig løsning, 4) læreren forsøker å sette seg inn i elevenes matematiske tanker, 5) læreren utfordrer elevenes matematiske tanker, 6) læreren deltar i det undersøkende arbeidet for å få elevene framover i prosessen og 7) læreren legger til rette for undersøkende arbeid. Videre analyse av de syv kategoriene førte til utviklingen av interaksjonsskalaen. Interaksjonsskalaen vår består av henholdsvis fem nivåer av interaksjoner: 1) fortellende, 2) losende, 3) orienterende og utfordrende, 4) deltakende og 5) tilretteleggende. Hvert nivå i skalaen vil svare til en stadig mer elevaktiv interaksjon og dermed mindre lærerstyrt, hvor tilretteleggende interaksjon vil ha høyest grad av elevaktivitet. I en undersøkende undervisning ser vi det er nødvendig å variere mellom ulike former for interaksjoner, da hver interaksjonskategori svarer til hvert sitt formål og hensikt.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: