dc.contributor.advisor | Wæge, Kjersti | |
dc.contributor.author | Hermansen, Sjur Schjelderup | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T19:06:41Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T19:06:41Z | |
dc.date.issued | 2021-05-24 | |
dc.description.abstract | Målet med denne studien har vært å forsøke å få innsikt i hvilke forestillinger elever kan ha til programmering i matematikk. I studien benytter jeg meg av en modell utviklet av McLeod (1992) for å strukturere forestillingene til elevene i fire kategorier. De fire kategoriene er som følger: forestillinger om programmering i matematikk, forestillinger om selvet, forestillinger om programmering i matematikkundervisning og forestilling om den sosiale konteksten.
Studien tar utgangspunkt i en 6. klasse som har deltatt på Nordnorsk vitensenterets super:bit prosjekt. Jeg benytter en kvalitativ metode for å samle inn datamateriale til studien. Jeg benyttet meg av semistrukturerte intervjuer for å snakke med åtte elever fra klassen. Formålet med intervjuene er å forsøke å danne meg et bilde av hvilke forestillinger elevene kan ha om programmering i matematikk. Datamaterialet fra intervjuene transkriberes, for så å struktureres og analyseres med hjelp av modellen til McLeod (1992).
Resultatene fra studien indikerer at elevene har noe forskjellige forestillinger om programmering i matematikk. Jeg tolker resultatet slikt at elevenes forestillinger om programmering i matematikk kan knyttes til undervisningen og arbeidsmetodene de har erfart. Videre at elevens personlige fokus gjenspeiles i forestillinger om selvet. Resultatet fra analysen viser at modellen jeg brukte for å strukturere forestillingene fungerte godt for å organisere og tydeliggjøre forestillingene til elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22465 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | super:bit | en_US |
dc.subject | Forestillinger | en_US |
dc.subject | programmering | en_US |
dc.subject | LRU-3903 | en_US |
dc.subject | Masteroppgave i matematikkdidaktikk 5.–10. trinn | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Hvilke forestillinger kan elever ha om programmering i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |