Hvordan påvirker stressproblemer elevenes skolehverdag- og hvilke type hjelp kan elever få i møte med barne- og ungdomspsykiatrien?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22471Date
2021-05-17Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Sørum, RubenAbstract
Først og fremst ønsket jeg å få mer kunnskap om temaet stress blant barn og ungdom slik at jeg på best mulig måte kan håndtere slike saker i en framtidig jobb. Stressproblemer blant dagens barn og unge er i vekst og det er derfor et relevant tema. Jeg hadde også et ønske om å undersøke det stadig mer omtalte temaet stress knyttet opp mot skoleelever. Jeg vil legge vekt på hvordan behandlere i BUP, tror stressbelastning påvirker dagens elever og hvordan de arbeider med fenomenet. Empirien har gitt meg god kunnskap og innsikt om mine informanters erfaringer og tanker om arbeidet med elever som opplever stressproblemer, samt hvilke problemer som kan ha en sammenheng med stress. I intervjuene har det kommet fram data som tyder på at stress blant barn og ungdom i stor grad er noe mine informanter jobber med. Videre viser funn at stress i seg selv ikke nødvendigvis er det de ansatte i BUP jobber mest med, men at det ofte kan være en tilleggsvanske hos elevene. Informantene beskriver også viktigheten av å se hver enkelt elev før man går i gang med tiltak.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: