Show simple item record

dc.contributor.advisorStenvold, Tine Degerstrøm
dc.contributor.authorZahl, Birgitte
dc.contributor.authorNormann, Margrethe Pettersen
dc.date.accessioned2021-09-15T09:48:47Z
dc.date.available2021-09-15T09:48:47Z
dc.date.issued2021-05-28en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan regnskapsbransjen har blitt påvirket av digitalisering, og hvordan man kan bruke denne erfaringen videre. Vi har sett på de ulike delene av forretningsmodellen, og hvilke endringer digitaliseringen har gitt bransjen. Målet med oppgaven er at den kan brukes videre mot det grønne skiftet og hvordan regnskapsførere kan være mer proaktivt i forhold til hvordan opplevelsen av det digitale skiftet har vært. Det er utarbeidet en problemstilling med fire tilhørende forskningsspørsmål, som skal besvare problemstillingen. Vi har benyttet et kvantitativt dybdeintervju med informanter som befinner seg i 3 forskjellige grupper; selskaper, regnskapsførere/revisor og interessenter. Vi har benyttet teori om regnskapsbransjen, digitalisering, forretningsmodeller, forretningsstrategi og situasjonsanalyse, for å besvare vår problemstilling. Hovedfunnene fra oppgaven viser til at digitaliseringen har påvirket bransjen i veldig stor grad, og at aktørene i bransjen må omstille seg i takt med det digitale skiftet for å fortsatt være relevant. Regnskapsførers rolle har endret seg ut i fra kundenes behov, og rollen har gått gradvis over i en rådgivende rolle. Flere av aktørene i regnskapsbransjen har gått over fra rene regnskapshus til å bli kompetansehus. Denne utviklingen kommer av at regnskapsførerne ser en stor fordel av å sitte flere regnskapsførere i lag, og dele kompetansen seg i mellom. I vår problemstilling har vi også hatt fokus på hvordan regnskapsbransjen kan bruke erfaringen de har tilegnet seg i det digitale skiftet, til å gå forberedt inn i det grønne skiftet. Våre funn viser at regnskapsførerne må ha mye mer fokus på hva som er kundenes behov, og hvordan de kan tilpasse seg dette, for å fortsatt kunne levere de beste tjenestene til kundene sine.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22533
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleHvordan kan den tradisjonelle regnskapsføreren møte fremtiden?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)