ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for kjemi
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for kjemi
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gruppelærerdagen – trygghet og kvalitet fra første undervisningstime

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22820
DOI
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3936
Thumbnail
View/Open
article.pdf (265.8Kb)
Published version (PDF)
Date
2021-02-24
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Huru, Hilja Lisa; Beerepoot, Maarten
Abstract
En stor del av undervisningen i realfagene ved norske universiteter blir utført av stipendiater eller studenter fra tidligere kull. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har satt oss som mål å organisere et enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å bidra til trygghet og kvalitet fra første undervisningstime. Vi drøfter ulike temaer vi har møtt i organisering av dagene, spesielt relevans for ulike fag og ulike undervisningsoppgaver, språk og omfang på opplegget og rollen som dagen har i pedagogisk opplæring og videreutvikling hos gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere andre til å ha mer fokus på opplæring av gruppelærere og gi verdifull innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for studentene, for gruppelærerne, og forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten på fakultetet som helhet.
Publisher
Universitetet i Agder
Citation
Huru, Beerepoot. Gruppelærerdagen – trygghet og kvalitet fra første undervisningstime. Nordic Journal of STEM Education. 2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi) [565]
Copyright 2021 Nordic Journal of STEM Education

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)