Show simple item record

dc.contributor.authorHuru, Hilja Lisa
dc.contributor.authorBeerepoot, Maarten
dc.date.accessioned2021-10-25T21:19:36Z
dc.date.available2021-10-25T21:19:36Z
dc.date.issued2021-02-24
dc.description.abstractEn stor del av undervisningen i realfagene ved norske universiteter blir utført av stipendiater eller studenter fra tidligere kull. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har satt oss som mål å organisere et enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å bidra til trygghet og kvalitet fra første undervisningstime. Vi drøfter ulike temaer vi har møtt i organisering av dagene, spesielt relevans for ulike fag og ulike undervisningsoppgaver, språk og omfang på opplegget og rollen som dagen har i pedagogisk opplæring og videreutvikling hos gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere andre til å ha mer fokus på opplæring av gruppelærere og gi verdifull innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for studentene, for gruppelærerne, og forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten på fakultetet som helhet.en_US
dc.identifier.citationHuru, Beerepoot. Gruppelærerdagen – trygghet og kvalitet fra første undervisningstime. Nordic Journal of STEM Education. 2021en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1897735
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v5i1.3936
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22820
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 Nordic Journal of STEM Educationen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleGruppelærerdagen – trygghet og kvalitet fra første undervisningstimeen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record