Hvordan kan indre motivasjon fremme kontinuitet blant saksbehandlere i kommunalt barnevern? En kvalitativ intervjuundersøkelse med erfarne saksbehandleres opplevelser
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22908Date
2020-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Olsen, Beatrice JohanneAbstract
Kommunal barneverntjeneste sees på å være et av Norges mest kompliserte arbeidsfelt. Den typiske arbeidshverdagen til saksbehandlerne er preget av å forvalte krevende saker, samt at de er tett på vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn. Det kreves stor indre motivasjon og gode mestringsstrategier for å holde ut over tid som saksbehandler i kommunalt barnevern.
Problemstilling i denne kvalitative studien er følgende: «Hvordan kan indre motivasjon fremme kontinuitet blant saksbehandlere i kommunalt barnevern»
Hensikten med undersøkelsen er å få informasjon om hvordan erfarne saksbehandlere i kommunalt barnevern opprettholder sin motivasjon og hva de selv mener er av betydning for at de blir i jobben som saksbehandler.
Metoden jeg benyttet for å belyse problemstillingen var av kvalitativ tilnærming med dybde intervjuer. Utvalget besto av seks informanter som alle er ansatt som saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste, med minimum fem års ansiennitet i tjenesten. Funnene er hovedsakelig drøftet i lys av Deci og Rayans (1985) Self- determination theory tre psykologiske behov; Autonomi, kunnskap og tilhørighet og teorien om anerkjennelse.
Funn fra undersøkelsen viste at saksbehandlernes indre motivasjon ble forsterket gjennom tilførelsen av selvbestemmelse/autonomi, kunnskap, tilhørighet og anerkjennelse. Deres personlige verdier i forhold til å hjelpe, gi omsorg og bidra ovenfor andre mennesker ble forsterket av deres indre motivasjon. Motivasjonen syntes å bli stimulert og opprettholdt gjennom blant annet kollegastøtte, autonomi, en opplevelse av at barnevernfaget er spennende og at faget oppleves som utviklende. Funnene viser at deres personlige egnethet til å ivareta seg selv og ta ansvar for egen opplæring som nyansatt, har stor betydning for at de fortsatt er i jobben. Samtidig er det en jobb mange slutter i før to år er gått. Studien beskriver viktigheten av at barnevernsansatte får anledning til å samarbeide med sine kollegaer, i saker der kollegastøtte er viktig. Videre kan studien vise at personlig og faglig utvikling er viktig for utvikling av indre motivasjon, og for å fremme kontinuiteten blant saksbehandlere.
Konklusjonen viser at oppgavens informanter blir indre motivert av selve jobben i barnevernet. Samtidig setter de organisatoriske forholdene begrensninger for saksbehandlernes opplevelse av å få gjort en tilfredsstillende, grundig og god barnevernfaglig jobb. The Child Welfare Service is considered to be one of Norway's most complicated fields to work in. A typical day at work for the child welfare worker in the municipality Child Welfare is characterized by managing demanding cases, as well as witnessing violence, abuse and neglect of children. Great internal motivation and good coping strategies are required to endure time as a case manager in the Child Welfare System in the municipality.
Issue: Issues in this qualitative study is the following: "How can inner motivation promote continuity among employees in the Child Welfare services?”
Purpose: The purpose of the survey is to obtain information about how experienced employees in the Child Welfare community maintain their motivation and what they think is important for themselves to stay in the job as case manager.
Method: The method used to elucidate the problem was of a qualitative approach with partially semi-structured, individual interviews. The committee consisted of six informants who are employed as case workers in municipal Child Welfare Service with a minimum of five years of seniority in the service. The findings are mainly discussed in light of Deci and Rayan's (1985) self-determination theory's three psychological needs: Autonomy, knowledge and belonging and the theory of recognition.
Findings: Findings from the study showed that the caseworkers' inner motivation was enhanced by the addition of self-determination / autonomy, knowledge, belonging and recognition. And their personal values when it comes to helping, caring and contributing to other people. This seems to be stimulated and maintained through, among other things, collegial support, autonomy and the fact that the child welfare profession itself is exciting and experienced as developing. The findings show that their personal suitability to example; look after themselves and take responsibility for their own training as a new employee, is of great importance for them to still stay in their job. A job that many quit before two years has passed. The study also shows the importance of giving the employees the opportunity to collaborate with their colleagues in cases where collegial support is important in a demanding day at work. Furthermore, personal and professional development is important for developing inner motivation and for promoting continuity among employees in the Child Welfare system.
Conclusion: Conclusions shows that the employees are intrinsically motivated by the job itself in the Child Welfare, but the organizational conditions impose restrictions on the employees to feel that they get to do a satisfactory, thorough and a good, professional job.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: