Skolestruktur i Alta kommune
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22939Date
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Med vår forskning ønsker vi å besvare to forskningsspørsmål knyttet til Altas valg av framtidig skolestruktur. Besvarelsen av våre to spørsmål tar sikte på å belyse hvordan valg av skolestruktur kan påvirke muligheten for å rekruttere lærere som ivaretar nye og økte kompetansekrav, og slik sikre skolens nåværende- og framtidige fagmiljø. Det andre forskningsspørsmålet skal gi svar på i hvilken grad skolestruktur kan innvirke på muligheten for gjensidig bruk av nærmiljøet mellom skole og lokalsamfunn.
Forskningsstudien har et utgangspunkt i kvalitativ metode. Studien vår er en kasusstudie med en fenomenologisk tilnærming. Empirien har vi innhentet ved å gjennomføre semistrukturerte intervjuer med personer som har sitt daglige virke i Alta-skolen, samt en skolepolitiker. Datamateriale som er hentet inn utgjør grunnlaget for analysearbeidet vårt.
De funn vi har gjort viser en sammenheng mellom valg av struktur og skoleeiers mulighet til å sikre fagmiljø som ivaretar nye krav fra sentrale myndigheter. De lokale intervjuene gir en oppfatning av at nærskolen, slik den er definert lokalt i Alta, ikke er en forutsetning for at skolen skal få en nærmiljøgevinst, og at de positive sidene med nærhet til lokalsamfunnet ikke vil forsvinne med en mer sentralisert skole.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: