dc.contributor.advisor | Stien, Kirsten Elisabeth | |
dc.contributor.author | Johansen, Marthe Heggeli | |
dc.contributor.author | Thomassen, Lotte | |
dc.date.accessioned | 2021-11-05T13:59:56Z | |
dc.date.available | 2021-11-05T13:59:56Z | |
dc.date.issued | 2021-05-18 | |
dc.description.abstract | Med vår forskning ønsker vi å besvare to forskningsspørsmål knyttet til Altas valg av framtidig skolestruktur. Besvarelsen av våre to spørsmål tar sikte på å belyse hvordan valg av skolestruktur kan påvirke muligheten for å rekruttere lærere som ivaretar nye og økte kompetansekrav, og slik sikre skolens nåværende- og framtidige fagmiljø. Det andre forskningsspørsmålet skal gi svar på i hvilken grad skolestruktur kan innvirke på muligheten for gjensidig bruk av nærmiljøet mellom skole og lokalsamfunn.
Forskningsstudien har et utgangspunkt i kvalitativ metode. Studien vår er en kasusstudie med en fenomenologisk tilnærming. Empirien har vi innhentet ved å gjennomføre semistrukturerte intervjuer med personer som har sitt daglige virke i Alta-skolen, samt en skolepolitiker. Datamateriale som er hentet inn utgjør grunnlaget for analysearbeidet vårt.
De funn vi har gjort viser en sammenheng mellom valg av struktur og skoleeiers mulighet til å sikre fagmiljø som ivaretar nye krav fra sentrale myndigheter. De lokale intervjuene gir en oppfatning av at nærskolen, slik den er definert lokalt i Alta, ikke er en forutsetning for at skolen skal få en nærmiljøgevinst, og at de positive sidene med nærhet til lokalsamfunnet ikke vil forsvinne med en mer sentralisert skole. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22939 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901F | |
dc.subject | Profesjonsfag | en_US |
dc.subject | Skolestruktur | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.title | Skolestruktur i Alta kommune | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |