Show simple item record

dc.contributor.authorTornøe, Kirsten
dc.contributor.authorHillestad, Adelheid Hummelvoll
dc.contributor.authorBreistig, Sigrund
dc.contributor.authorRosenvinge, Jan H
dc.contributor.authorPettersen, Gunn
dc.contributor.authorSørlie, Venke
dc.contributor.authorHegertun, Rigmor
dc.contributor.authorEriksen, Liss Trine
dc.contributor.authorBakland, Maria
dc.contributor.authorPrause, Daniel
dc.date.accessioned2021-11-29T13:56:21Z
dc.date.available2021-11-29T13:56:21Z
dc.date.issued2021-09-22
dc.description.abstractBakgrunn: Sykepleiere møter pasienter der kunnskaper og ferdigheter innen eksistensiell omsorg kan utgjøre en stor forskjell i hvordan pasientene håndterer eksistensielle utfordringer. Både helse- og utdanningsmyndigheter har klare forventninger om at sykepleiere har den nødvendige kompetansen til å ivareta pasientenes eksistensielle behov. En viktig forutsetning er da at undervisningstilbudet ved de utdanningsinstitusjonene som tilbyr norsk bachelorutdanning i sykepleie, svarer til slike forventninger.<p> <p>Hensikt: Studiens hensikt er å beskrive i hvilken grad eksistensiell omsorg er konkretisert i studieplaner, emneplaner og pensumlister i norsk bachelorutdanning i sykepleie.<p> <p>Metode: Vi gjennomførte en summativ innholdsanalyse av studie- og emneplanene til de 13 utdanningsinstitusjonene som tilbyr bachelorgrad i sykepleie, for å undersøke forekomsten av temaet «eksistensiell omsorg» og hvordan det uttrykkes i dokumentene.<p> <p>Resultat: Eksistensiell omsorg var tematisert i ni av de tretten utdanningene (69 prosent). Åtte utdanninger (67 prosent) hadde temaet «eksistensiell omsorg» og/eller «åndelig omsorg» i pensumlistene, mens en langt lavere andel hadde det i studieplanene (15 prosent) og læringsutbyttebeskrivelsene (8 prosent). En overordnet tendens var at kompetansekravene var forankret i praktiske ferdigheter, og i mindre grad også som «kunnskap» og «generell kompetanse».<p> <p>Konklusjon: Eksistensiell omsorg er godt integrert i studieplaner, emneplaner og pensumlister i norsk sykepleierutdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene kan likevel bli enda mer presise og etterprøvbare. Kunnskaps- og ferdighetsdimensjonen i kompetansekravene bør også likestilles. Dette er det rom for i de nye nasjonale retningslinjene for sykepleierutdanningen, som gir enda tydeligere signaler om at eksistensiell omsorg skal integreres i utdanningenen_US
dc.identifier.citationTornøe K, Hillestad AHH, Breistig S, Rosenvinge JH, Pettersen G, Sørlie V, Hegertun R, Eriksen L, Bakland M, Prause D. "Eksistensiell omsorg" i bachelorutdanningen i sykepleie - En dokumentanalyse. Sykepleien Forskning. 2021en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1943348
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2021.86895
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1891-2710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23204
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Sykepleierforbunden_US
dc.relation.journalSykepleien Forskning
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subjectVDP::Midical sciences: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.subjectEksistensiell omsorg / Spiritual careen_US
dc.subjectSykepleierutdanningsforskning / Nursing education researchen_US
dc.title"Eksistensiell omsorg" i bachelorutdanningen i sykepleie - En dokumentanalyseen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record