ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan ivaretas samspillsveiledning til foreldre i norske nyfødtintensivenheter?

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23207
DOI
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2021.85948
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.054Mb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2021-05-21
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Landsem, Inger Pauline; Vederhus, Bente Johanne; Hagen, Inger Hilde; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson; Øberg, Gunn Kristin; Handegård, Bjørn Helge
Sammendrag
Bakgrunn: Nasjonale retningslinjer anbefaler at foreldre til prematurt fødte barn tilbys kunnskapsbasert samspillsveiledning mens barnet er innlagt på sykehus. Forskning viser at foreldreveiledningsprogrammet «Mother-Infant Transaction Program» (MITP-m) kan fremme vedvarende god utvikling og tilpasning i familier med prematurt fødte barn.

Hensikt: Denne studien undersøker i hvilken grad programmets antatte kjerneelementer er implementert i norske nyfødtposter, og hvorvidt denne kunnskapen påvirker foreldres mestringstro i foreldrerollen like etter utskrivelse fra sykehuset.

Metode: Totalt 150 foreldre fra åtte ulike nyfødtintensivenheter i Norge besvarte et elektronisk spørreskjema to uker etter at de ble utskrevet fra sykehuset. Spørreskjemaet besto av egenutviklede spørsmål om MITP-m samt to validerte spørreskjemaer. Vi har analysert dataene deskriptivt og gjennom regresjonsanalyser.

Resultat: Foreldrene fortalte at de kk mye generell veiledning og opplæring. Samspillstemaer, slik som veiledning om tilstandsregulering og barns sosiale natur, syntes i mindre grad å være ivaretatt. Foreldre som bekreftet mye samspillskunnskap etter utskrivelsen, kk god oppfølging av de faste kontaktsykepleierne og den behandlende legen. Foreldrene var mye til stede på avdelingen, og de hadde betydelig støtte i sitt eget sosiale nettverk. Det sosiale nettverket er spesielt viktig for opplevd mestringstro i foreldrerollen etter utskrivelsen.

Konklusjon: Foreldrene rapporterer om god oppfølging i nyfødtintensivavdelingene. De følte seg godt ivaretatt av dedikerte kontaktsykepleiere og behandlende leger. Det fremkommer ikke av resultatene om dette var relatert til ulike veiledningsprogrammer. Foreldreveiledning med søkelys på barnets tilstandsregulering og sosiale kapasitet og behov bør trolig styrkes.

Forlag
Norsk Sykepleierforbund
Sitering
Landsem, Vederhus, Hagen, Wang, Øberg, Handegård. Hvordan ivaretas samspillsveiledning til foreldre i norske nyfødtintensivenheter?. Sykepleien Forskning. 2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [842]
Copyright 2021 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring