ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

'I are in New York’: om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23239
Thumbnail
Åpne
article.pdf (456.2Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2021-07-02
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Killie, Kristin
Sammendrag
Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are trolig skyldes fonetisk og grafemisk likhet med den norske formen er, kan overeneraliseringa av was skyldes denne formens høye frekvens. Det argumenteres også for at drilling, frekvens i input og output og ‘chunk-læring’ påvirker tilegnelsen av be-formene. Dataene støtter idéen om at tilegnelsen av be-paradigmet, og av samsvarsbøyning generelt, er en langsom prosess (Serratrice 2001) som utgjør en ‘flaskehals’ innen språktilegnelse (Slabakova 2019).
Beskrivelse
Source at http://ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/1970
Forlag
Novus forlag
Sitering
Killie k. 'I are in New York’: om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 2021;39(1):123-147
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2021 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring