Reflekterende team, en lærings - og veiledningsmetode i jordmorutdanningen
Abstract
I dette kapittelet ønsker vi å belyse hvordan systematisk refleksjon over praksiserfaringer bidrar til viktig kunnskapsdannelse i jordmorstudiet. Vi har utviklet reflekterende team (RT) som en undervisningsform der studentens praksiserfaringer danner grunnlag for personlig og profesjonell kunnskapsutvikling. Bevissthet om og trening i kommunikasjon og veiledning er sentrale tema i arbeidet. For å lykkes med dette er det vesentlig at studenten med egne ord får fortelle frem og dele det vesentlige i erfaringen, og undersøke hvordan hennes forståelse former hennes yrkespraksis. Studentenes refleksjonslogger etter hver arbeidsøkt er analysert med tanke på å forstå hvilken kompetanse RT som undervisningsform kan bidra til.
Publisher
Orkana forlagCitation
Thoresen, Elvemo: Reflekterende team, en lærings - og veiledningsmetode i jordmorutdanningen. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 55-76Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)