Medstudentundervisning og -læring: Et emosjonelt perspektiv
Author
Ytreberg, BeateAbstract
I kapittelet tar jeg utgangspunkt i en læringsaktivitet fra bachelorutdanningen i fysioterapi der studenter fra samme kull underviser hverandre, med egne praksiserfaringer som grunnlag. Lærerne strukturerer læringsaktiviteten på forhånd, gir støtte underveis, bidrar med tilbakemeldinger og er en samlende faktor for hele prosessen. Medstudentundervisning og -læring aktualiserer emosjonenes betydning i situert læring, aktiv læring og dybdelæring. Kapittelet avsluttes med å undersøke lærerrollen og studentrollen når studenter får ansvar for undervisning. Studentenes stemmer kommer tydelig fram, representert ved sitater fra deltakere fra fokusgrupper i et forskningsprosjekt.
Publisher
Orkana forlagCitation
Ytreberg B: Medstudentundervisning og -læring: Et emosjonelt perspektiv. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 77-96Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)