ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring i sirkel

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/23406
DOI
https://doi.org/10.33673/OOA20212
Thumbnail
View/Open
article.pdf (332.3Kb)
Published version (PDF)
Date
2020
Type
Chapter
Bokkapittel

Author
Lauridsen, Marlene Bruun
Abstract
Å utvikle relasjonskompetanse for de vanskelige samtalene og de følelsesmessig utfordrende arbeidssituasjonene er generelt noe vi investerer for lite tid i, sett i forhold til hvor mye det påvirker dem vi møter, vår praksis og velvære (Lauridsen & Munkejord, in press). I dette kapittelet presenteres et forskningsprosjekt som tar sikte på å øke kunnskap om og utvikle bruk av sirkel som en pedagogisk organisering av undervisningssituasjonen for å utforske egne praksiser og holdninger. Sirkelen legger til rette for et trygt og likeverdig læringsmiljø, hvor studenter gjennom aktiv deltakelse kan utvikle deres relasjonskompetanse, her definert som forhold til verden, til andre og seg selv og mot til å bruke sin stemme i praksisfeltet når etiske dilemmaer oppstår. Kapittelet er et innspill i debatten om konkurranse- og standardiseringssamfunnet. Det tar utgangspunkt i at vi blir til og utvikler oss i relasjoner hvor vi opplever tilhørighet, og det er trygt å være menneskelig.
Is part of
Lauridsen, M.B. (2022). Interpersonal competence in challenging encounters: Towards a paradigm shift in human services - Creating conditions for professional development through action research and trauma-informed restorative practice. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/26771
Publisher
Orkana forlag
Citation
Lauridsen MB: Læring i sirkel. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 31-54
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [842]
Copyright 2020 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)