Show simple item record

dc.contributor.advisorWarth, Line Lundvoll
dc.contributor.authorPaulsen, Bård Henry Landsem
dc.date.accessioned2022-01-13T06:32:51Z
dc.date.available2022-01-13T06:32:51Z
dc.date.issued2021-11-01en
dc.description.abstractI mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes opplevelser av arbeidet under denne pandemien, samt hvordan omorganiseringen påvirket barns medvirkning i barnehagehverdagen. Studiens problemstilling er: «Hvilke opplevelser har barnehageansatte fra gjenåpningen av barnehagene under koronapandemien, og hvordan ivaretok de barns rett til medvirkning?» Sentrale teoretiske tema er ulike forståelser og dimensjoner av barns medvirkning, med litteratur fra Bae, Eide, Winger og Jansen m.fl. Det teoretiske rammeverket omhandler teori knyttet til realiseringen av barns medvirkning, slik som Baes «romslige samspillsmønstre», barns agentskap og Kirkeby, Gitz-Johansen, og Kampmanns «mulighetsfelt». I tillegg belyses betydningen av relasjoner og medvirkning ved bruk av Greves «et felles vi», Ungars «resiliens» og Antonovskys «opplevelse av sammenheng». Det er gjennomført fem individuelle intervju og ett gruppeintervju med barnehageansatte ved seks barnehager i Tromsø. Datamaterialet er tematisk analysert ved hjelp av NVivo. Funn viser at smitteverntiltakene bød på utfordringer knyttet til organisering av barnehagens drift, begrensninger av fysisk miljø og sosiale relasjoner, samt samarbeid og kapasitet til å ivareta barnehagens pedagogiske tilbud. Samtidig hadde de barnehageansatte positive erfaringer knyttet til de endrede rammevilkårene som innebar full bemanning, arbeid i små grupper og redusert åpningstid. Smittevern krevde mye tid og oppmerksomhet under gjenåpningen og dette førte til at barns medvirkning fikk mindre oppmerksomhet. Rammene i barnehagehverdagen var trangere enn før, og reduserte handlingsmuligheter påvirket barns medvirkning negativt. Det var allikevel mulig å ivareta barns medvirkning innenfor de nye rammene. Stabile, små grupper med faste barn og ansatte ga mer tid og mulighet til samspill, og å se hvert enkelt barn, som forbedret forutsetningene for barns mulighet til medvirkning. Barns mulighet til medvirkning, og å bli hørt under kriser, er avhengig av de ansattes bevissthet og tilrettelegging for det. En fremtidig smittevernveileder bør fremme et syn på barn som både sårbar og kompetent, og fremheve viktigheten av å legge til rette for barns mulighet til å uttrykke seg.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23673
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectBarns medvirkningen_US
dc.subjectKoronaen_US
dc.subjectChildren's participationen_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectSmittevernen_US
dc.subjectSmittevernveilederen_US
dc.subjectKoronabarnehagenen_US
dc.subjectKriseen_US
dc.subjectOpplevelse av sammenhengen_US
dc.subjectResiliensen_US
dc.subjectPandemien_US
dc.subjectBegrensningeren_US
dc.subjectStrukturkvaliteten_US
dc.subjectDemokratisk deltakelseen_US
dc.subjectBarns deltakelseen_US
dc.subjectDemokratisk subjektiviteten_US
dc.subjectBarns rettigheteren_US
dc.subjectBarns besteen_US
dc.subjectBarnekonvensjonenen_US
dc.titleBarns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)