Show simple item record

dc.contributor.advisorBreivik, Jens
dc.contributor.authorJenssen, Kristine
dc.date.accessioned2022-01-14T09:34:10Z
dc.date.available2022-01-14T09:34:10Z
dc.date.issued2021-10-31
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg hva som preger den akademiske debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norske barnehager. Forskere på begge sider av debatten hevder de er opptatte av saklighet. Mitt inntrykk er at debatten føres med virkemidler som polariserer og skaper fiendebilder, og at praksis i barnehagen dermed ikke drives videre på et hensiktsmessig vis. I oppgaven påviser jeg funn av ulik grad av saklighetsbrudd i fire tekster som argumenterer for eller mot manualbaserte programmer og standardisert kartlegging, ved hjelp av Arne Næss` hovednormer for saklighet. Funnene viser at tilhengere av slike verktøy produserer tekster med høyere grad av saklighet. Jeg diskuterer hvorvidt motsetningene i pedagogikken, uttrykt gjennom to ulike forståelser av begrepet educo; educere og educare, kan kombineres eller er gjensidig ekskluderende, og viser at det finnes perspektiver der begge tilnærminger betraktes som naturlige deler av pedagogisk praksis i norsk barnehage. Dette støttes av norsk lovverk. Diskusjonen viser at kritikere av manualbaserte programmer og standardisert kartlegging samtidig får medhold i noen sentrale argumenter, og oppgavens funn antyder at disse argumentene ikke blir anerkjent av myndigheter og beslutningstakere på grunn av et lavt saklighetsnivå i tekstene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23688
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectArgumentasjonsanalyseen_US
dc.subjectSaklighetsnormeren_US
dc.subjectManualbaserten_US
dc.subjectStandardiseringen_US
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.titleKlargjørende debatt eller polarisering? En argumentasjonsanalyse om saklighet i debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norsk barnehageen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)