Likhet? : likhetsideologien i Kunnskapsløftet for den videregående skole
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/2370Date
2009-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Steele, Annfrid RosøyAbstract
Oppgaven omhandler likhetstanken i den videregåendeskole. Problemstillingene er: 1. Hvordan har likhetstanken i forhold til sosial bakgrunn kommet til uttrykk i skolepolitikken historiskt? 2. Hvordan har utdanningssosiologien håndtert spørsmål om likhet og ulikhet? 3. Hvordan kan vi forstå Kunnskapsløftet i lys av likhetsbegrepet? Metoden som er brukt er dokumentanalyse av Kunnskapsløftets generelle del. Sosiologiske teoretikere som er brukt: Pierre Bourdieu, Raymond Boudon, Paul Willis og Gudmund Hernes. i analysen viser jeg til at det er spenningen mellom likhetsbegrepet og tilpasset opplæring som gjør at sosial ulikhet i skolen ikke vil la seg utjevne.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2009 The Author(s)
The following license file are associated with this item: