ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for språk og kultur
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for språk og kultur
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omveien hjem. «Hans og Grete» i klasserommet

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/23898
DOI
https://doi.org/10.7557/13.6380
Thumbnail
View/Open
article.pdf (228.6Kb)
Published version (PDF)
Date
2022-01-11
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Gaasland, Rolf
Abstract
Artikkelen argumenterer for verdien av å arbeide hermeneutisk på en metodisk måte med litterære tekster i klasserommet. Den baserer seg på overbevisningen om at det å gjøre seg lydhør overfor et annet menneskes tankeverden er verdifullt i seg selv og dessuten at tolkningsarbeidet er uløselig forbundet med dyder som selvarbeid og selverkjennelse. Artikkelen er delt i tre hoveddeler. Først gir den et eksempel på hvordan en tolkning av folkeeventyret «Hans og Grete» kan se ut når den sikter mot å realisere Hans-Georg Gadamers forestilling om metodisk bevissthet. Deretter utdypes Gadamers forestilling om metodisk bevissthet før artikkelen til slutt presenterer og anbefaler en tolkningsmetodikk laget for å kunne hjelpe elever/studenter til å realisere forestillingen om en metodisk bevissthet i arbeidet med litterære tekster.
 
The article argues for the value of working hermeneutically in a methodical way with literary texts in the classroom. It is based on the belief that being responsive to another human being’s world of thought is valuable in itself and also that the interpretive effort is inextricably linked with virtues such as self-work and self-knowledge. The article is divided into three main parts. Firstly, it offers an example of what an interpretation of the folktale «Hansel and Gretel» might look like when it aims to realize Hans-Georg Gadamer's notion of methodological awareness. Gadamer's notion of methodological awareness is then further elaborated on before the article finally presents and recommends a hermeneutical methodology designed to help pupils/students practice a methodical awareness when working with literary texts.
 
Publisher
Septentrio Academic Publishing
Citation
Gaasland. Omveien hjem. «Hans og Grete» i klasserommet. Nordlit. 2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur) [1472]
Copyright 2021 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)