En tematisk analyse av hva ingeniørstudenter gjør når de lærer lineær algebra
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24378Dato
2021-09-15Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Rensaa, Ragnhild JohanneSammendrag
Denne artikkelen diskuterer hva ingeniørstudenter gjør når de lærer lineær algebra. Arbeidet inngår i et pågående forskningsprosjekt om læring, og grunnlagsdataene for artikkelen ble samlet inn ved at studentene besvarte et obligatorisk spørreskjema der spørsmålet om hva de gjør når de lærer lineær algebra, ble stilt som et åpent spørsmål. Dataene representerer derfor studentenes egne ord om hva de gjør, og svarene er analysert med bruk av tematisk analyse. Resultatene er gitt i form av fremkomne temaer med tilhørende koder og er eksemplifisert for å vise hva studentene vektlegger og hvilke sammenhenger som finnes mellom aktivitetene. Resultatene gir en systematisk informasjon om ingeniørstudentenes aktiviteter i læringsprosessen, noe som kan være til hjelp i utviklingen av undervisningen i lineær algebra spesielt og i matematikk generelt. This paper discusses what engineering students do when learning linear algebra. It is part of an ongoing research project on learning, and the data for the paper has been collected as students responded to a compulsory questionnaire, asking what they do when they learn linear algebra as an open question. The data therefore represent the students’ own words about what they do, and the answers are analysed using thematic analysis. The results show the emerging themes with associated codes, and examples are provided to show what students emphasise when they learn and which connections there may be between activities. The results provides information about which activities engineering students consider important in the learning process, which can be of help when developing the teaching style for linear algebra in particular and mathematics in general.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Rensaa. En tematisk analyse av hva ingeniørstudenter gjør når de lærer lineær algebra. UNIPED. 2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)