Now showing items 1-20 of 124

    • Fotball og politikk: forenelig eller ikke Drivere av autentisk merkeaktivisme og effektene det skaper for fotballklubber 

      Stenseth, Sverre Sander; Mack, Johann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-06)
      I nyere tid har det skjedd en kommersialisering av fotball og klubber er i dag å anse som merkevarer. Dette medfører nye aspekter for klubbene og de må i større grad fokusere på merkevarebygging, samt trender i sine omgivelser (Breitbarth & Harris, 2008). En konsekvens av dette er blant annet at flere klubber viser større samfunnsansvar enn før. Et godt eksempel på dette er Eliteserielaget ...
    • Hva kjennetegner unge som foretrekker landlige eller urbane steder? - En segmenteringsstudie basert på unges bostedspreferanser 

      Mikkola, Sondre; Larsen, Vebjørn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-02)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er å utforske de ulike faktorene som påvirker unges bostedspreferanser. Unge mennesker har varierte behov og preferanser når det gjelder bosted i urbane kontra landlige områder. Formålet med denne studien er å undersøke kjennetegnene ved unge som foretrekker å bo i urbane eller landlige områder, ved å identifisere hvilke stedsegenskaper som er mest betydningsfulle for ...
    • Intensjon til å bo i et mindre kystsamfunn: Hva påvirker stedslojalitet, botilfredshet og stedstilknytning til Båtsfjord kommune? 

      Halvorsen, Caroline Otelie; Jensen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-02)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som betyr noe for stedslojalitet (intensjon til å bo) i et mindre kystsamfunn. Oppgaven fokuserer spesielt på hvordan botilfredshet og stedstilknytning påvirker stedslojalitet. Studien legger vekt på stedsattraktivitet og sosial påvirkning som sentrale påvirkningsfaktorer. Båtsfjord kommune er valgt som case for oppgaven, og både nåværende ...
    • Veien fra ungt utenforskap til arbeidslivet 

      Tobiassen, Marie Helene Kampen; Eide, Ingrid Nordhaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-01)
      I dagens samfunn er temaet utenforskap blitt et stadig voksende problem, da stadig flere havner på utsiden av arbeidslivet av ulike årsaker. Dette skaper ikke bare konsekvenser for enkeltindividet i seg selv, men også samfunnet generelt. Til tross for at kommuner arbeider for å forebygge utenforskap gjennom ulike tilbud og tjenester, er det også viktig å påpeke at arbeidsgivere på sin side spiller ...
    • Brygging av suksess: Utforming av Macks Ølbryggeri sin strategi for ekspansjon til det sørkoreanske ølmarkedet 

      Michalsen, Mats Eikeland; Gulliksen, Vebjørn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-01)
      Denne masteroppgaven utforsker Macks Ølbryggeri sin strategiske inntreden i det sørkoreanske ølmarkedet, med formålet om å etablere en bærekraftig markedsposisjon. På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling: Hvordan kan Mack tilpasse sin strategiske inngang i det sørkoreanske ølmarkedet for å etablere en bærekraftig markedsposisjon? Studien anvender en kvalitativ forskningsmetode basert på ...
    • Tilrettelegging for bekvemmelighet i lavpriskjeder: Hvilke avveininger gjøres ved valg av butikkdesign for lavpriskjeder? 

      Melangen, Lars; Forren, Matias Storsveen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-01)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan lavpriskjeder tilrettelegger butikkdesignet for å ivareta behovene til deres ulike målgrupper, med hovedfokus på bekvemmelighet. Studien besvares gjennom kvalitative dybdeintervjuer med åtte ansatte i lederstillinger på ulike nivåer i Extra-kjeden og Coop Norge SA. Dataene blir systematisk analysert ved hjelp av dataprogrammet NVivo og sammensatt ved bruk ...
    • Forbrukeratferd og sjømat: En segmenteringsanalyse av beslutningsstiler, preferanser og betalingsvilje 

      Arntzen, Una Myreng; Johansen, Annelin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-01)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er det minkende konsumet av sjømat de siste årene. Formålet med studien er derfor å forstå og forklare hva som kjennetegner forbrukernes beslutninger, preferanser, holdninger, betalingsvilje og forbruk av sjømat. En slik studie kan bidra til økt forståelse og innsikt til bedre beslutningsgrunnlag for hvordan næringen kan snu denne negative utviklingen. Den faglige ...
    • Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold 

      Dørmænen, Birgitte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-02)
      Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan SpareBank 1 Nord-Norges Samfunnsløftet påvirker kundenes vurdering av bankens samfunnsansvar og deres lojalitet. Fokuset er å identifisere hvilke faktorer som former disse vurderingene, og hvordan banken kan styrke relasjonen til kundene gjennom sitt samfunnsansvar. Ved å integrere teorier om kundelojalitet, CSR, kundetilfredshet, ...
    • Internationalization and SMEs choice of direct export strategies and firm performance - Case study approach 

      Hansen, Fredrik Andrè; Drecker, Tarjei August (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-28)
      In this research, we have, through the case study method, looked at differences in social mechanisms, including relationships, networks, trust, commitment, learning, and knowledge, in addition to firm performance. The differences are looked up against the direct export strategies our case firm Drytech uses, distributor, and direct to-retailer. Further, we have examined the advantages and ...
    • Country of ownership influence on brand equity and loyalty 

      Eriksen, Philip Einar D.; Green, Raymond G. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      This study aims to investigate the impact of country of ownership on Norwegian consumers' brand attitudes, perceived quality, brand value, and loyalty. As companies increasingly internationalize, it becomes crucial to examine how this may influence brand equity and identify strategies to mitigate any potential negative effects. This knowledge would be beneficial for both national and international ...
    • Merkevareverdi til turklær fra et bærekraftig perspektiv 

      Minnesjord, Hannah; Eknes, Stine Gladhus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Oppgavens formål er å undersøke forbrukeres oppfatning av merkevareverdien til turklær fra et bærekraftig perspektiv. Tematikken for studien ble valgt på bakgrunn av klesindustriens miljøskadelige og sosiale påvirkning på dagens samfunn, samt en økende interesse blant forbrukere om å eie nye og trendy turklær (Arrigo, 2020; Jacobs, 2018). Oppgaven har stor relevans, da det i dagens ...
    • Innovasjonsprosesser i reiselivet 

      Pedersen, Sigve Ysland; Lindsheim, Rebekka (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Tema for oppgaven er innovasjonsprosesser i reiselivet. Oppgaven søker innsikt i hvordan innovasjonsprosesser foregår i reiselivsnæringen og undersøker et case fra et prosjekt i Gudbrandsdalen. Caseprosjektet gjennomførte workshoper for innovasjon i deres arbeid. Formålet var å hente innspill og ideer fra reiselivsaktører, til en felles tiltaksplan for reiselivet i Gudbrandsdalen. Vi ønsket å få ...
    • Ledelse av praksisfelleskap: Hvordan mellomledere kan legge til rette for kunnskapsutvikling i hverdagen. 

      Landsverk, Ola Tobias Pauli; Hansen, Jørgen Kristoffer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-30)
      I det 21. århundre vil kunnskapsarbeidere være organisasjoners viktigste ressurs. På samme tid har mennesket som en kunnskapskilde fått mindre oppmerksomhet i forskningslitteraturen. For å bidra til litteraturen på kunnskapsledelse, setter vi søkelyset på kunnskapsutvikling i hverdagen ved å følge en nedenfra-opp-tilnærming til ledelse. Formålet med masteroppgaven er å studere hvordan en ...
    • Fra beundring til betenkning: En eksperimentell studie om holdningsendringer og merkesvik i kjølvannet av negative medieomtaler 

      Nilsen, Amalie; Arnesen, Annicken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-30)
      I en tid hvor merkevarer stadig kritiseres på sosiale medieplattformer, var formålet med denne studien å undersøke konsekvensene negative medieomtaler kan ha for merkevarer sett fra et forbrukerperspektiv. Mer konkret hvorvidt forbrukernes holdninger til en merkevare påvirkes negativt etter eksponering av to ulike former for negative medieomtaler; kompetansesvikt og moralsk svikt. Gjennom en ...
    • Organisasjonskultur i norsk toppfotball: Integrert, differensiert eller tvetydig? 

      Martinsen, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      Organisasjonskultur i toppidrettsorganisasjoner er et lite, men voksende forskningsfelt. Disse organisasjonene er interessante både grunnet strukturene i dem, i tillegg til at flere organisasjonskulturelle fenomener ofte er vanlige i idrettsorganisasjoner, som symboler og historie. Dette legger grunnlaget for at en casestudie av organisasjonskulturen i en norsk toppfotballklubb er interessant. For ...
    • Lederes påvirkning på ansattes endringsvilje. En kvalitativ studie av ansatte i endring 

      Lødding, Martine; Johansen, Johanne Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Endringer er et svært aktuelt tema i dagens organisasjoner, særlig i bankbransjen som til stadighet står overfor bransjeendringer og teknologiske utviklinger. Det skapes dermed forutsetninger for at ledere evner å gjennomføre en suksessfull endring, som i stor grad kan påvirkes av ansattes holdninger til endringen. Denne oppgaven undersøker hvordan ansatte opplever og forholder seg til endringer i ...
    • Merkevareassosiasjoner og butikkattributter hos lavpriskjeder: En studie av hva slags butikkattributter som er viktigst for unge forbrukere, samt deres merkevareassosiasjoner tilknyttet de ledende lavpriskjedene på det norske markedet. 

      Hemmingsen, Ane Buhl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      En studie av hva som er viktig for unge forbrukere i 20-årene når de velger hvilken dagligvarebutikk de skal handle i, i tillegg til å undersøke hvilke merkevareassosiasjoner disse forbrukerne har til de ledende lavpriskjedene på det norske markedet. Ved hjelp av kvalitative dybdeintervju ble det gjennomført 12 intervjuer med forbrukere i 20-årene, hvor en betydelig andel var fulltidsstudenter. En ...
    • Ledelse og motivasjon i kunnskapsintensive organisasjoner 

      Teitsdóttir, Úlvhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      Et økende antall kunnskapsarbeidere og IT-næringens mangel på arbeidskraft, foretar seg samtidig som vi retter oss mer og mer mot en kunnskapsbasert økonomi. Behovet for å øke forståelsen av ledelse og hvilke faktorer driver motivasjonen hos kunnskapsarbeiderne i IT-næringen vokser derfor også. Denne masteroppgaven er en empirisk studie innen ledelse og motivasjon, og med ledelse av kunnskapsarbeidere ...
    • Kompetanseutvikling som et virkemiddel for å realisere virksomhetsstrategi 

      Pettersen, Malin Josefine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Tema for studien er kompetanseutvikling. Oppgaven stiller spørsmål til hvordan kompetanseutvikling fungerer som et virkemiddel for å realisere strategi. Dette gjøres ved å undersøke hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i Eide Handel, samt hvilken effekt arbeidet har på virksomhetens evne til å realisere overordnet strategi. Oppgavens problemstilling er derfor: «Hvordan jobbes det med ...
    • Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge 

      Janson, Markus; Mortensen, Ole-Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Formålet med denne studien er å ta stilling til om sponsing kan forstås som en strategisk ressurs, og medføre konkurransefortrinn for partene i et sponsorsamarbeid. Casebedriftene i undersøkelsen er TIL, SNN og Mack, som setter studien i en lokal kontekst. En kvalitativ tilnærming og dybdeintervjuer er benyttet for å undersøke fenomenet sponsing. For å sikre at informantene har relevant kompetanse ...