ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for barnevern og sosialt arbeid
  • Artikler, rapporter og annet (barnevern og sosialt arbeid)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for barnevern og sosialt arbeid
  • Artikler, rapporter og annet (barnevern og sosialt arbeid)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24796
DOI
https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1544
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.402Mb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2015-12-17
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Arnesen, Jon
Sammendrag
Artikkelen er basert på et utviklings- og forskningsarbeid (2011 – 2014) ved barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Harstad. Artikkelen utforsker kunstdidaktikk gjennom en kroppsnær estetisk praksis som gir rom for estetisk erfaring. Den har fokus på hvordan estetisk kompetanse basert på en performativ praksis kan utvikles hos fremtidige barnevernspedagoger. Forfatteren undersøker hvilke fenomen som inngår i praksisen, og hvilken kunstdidaktisk forståelse som kan knyttes til en slik estetisk kompetanse. Den estetiske praksis påvirker både lærer- og studentrollen. Læreren går fra å være foreleser til å bli inspirator, deltagende observatør og ressursperson på sidelinjen. Studenten går fra å være mottaker til å bli en estetisk aktør basert på egne ungdomserfaringer. I artikkelen beskrives en mulig bro mellom miljøarbeid og estetisk praksis i en profesjonsutdannelse. Artikkelen viser at kunstdidaktisk praksis ved barnevernspedagogstudiet innebærer refleksjon i handling der man tar strategiske valg basert på intuitiv sensitivitet med rom for det uventede.
Forlag
OsloMet - Oslo Metropolitan University
Sitering
Arnesen J. Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2015;4(2)
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (barnevern og sosialt arbeid) [44]
Copyright 2015 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring