Strikket kunst : en undersøkelse av det mediespesifikke, kjønn og humor i tre utvalgte verk fra utstillingen Strikknikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2489Dato
2009-11-23Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Garden, Liv-RagnaSammendrag
Vandreutstillingen Strikknikk- Internasjonal strikkeutstilling ble vist i Bergen, Oslo og Arendal i perioden mai 2007- mars 2008. Utstillingen viste en stor bredde innen strikk som kunstnerisk språk i samtidskunsten. I denne oppgaven diskuterer jeg tre verk fra utstillingen. Det ene er kanadiske Janet Morton sitt verk Untitled (Domestic Interior) fra 2000. Verket er en samling av møbler som er plassert innenfor en ramme på 3 x 3meter. Alle møblene er dekket fullstendig av strikk. Finske Anu Tuominen sitt verk Juustoa fra 2002 er en ostehøvel med et strikket rektangel som ligger oppå høvelens stålblad, samt et nøste garn som ligger ved siden av. Det tredje verket er Coup de Gracê! av norske Kjersti G. Andvig, fra 2007. Vi ser en modell av en giljotin i forholdsvis lite format og hele modellen er dekket med rød strikk.
Jeg ser på resepsjonen av strikket kunst. Mange kunstnere i dag bruker teknikken i hele eller deler av sitt kunstuttrykk. Strikk er videre en forholdsvis ny teknikk innenfor kunsten. Det at billedkunstnere bruker teknikken har økt i omfang siden 1970-tallet. Dette har skjedd uten at begrepet strikket kunst er særlig belyst, diskutert eller forsket på.
Jeg konsentrerer meg det mediespesifikke, kjønn og humor i de strikkede kunstverkene. Innenfor det mediespesifikke diskuterer jeg metoden og materialet innen strikket kunst. Deretter diskuterer jeg de refleksjoner over kjønnsroller som strikket kunst kan være med å sette fokus på. Til slutt ser jeg på humor innen strikket kunst – finnes det et humoristisk aspekt og på hvilken måte fremkommer det.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2009 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: