Show simple item record

dc.contributor.advisorAnne, Clancy
dc.contributor.authorKarlsen, Maria
dc.date.accessioned2022-05-11T11:41:37Z
dc.date.available2022-05-11T11:41:37Z
dc.date.issued2021-05-05
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Denne studien har tatt utgangspunkt i en økende samfunnsutvikling, der sosiale helseforskjeller rammer barn og unge. Barn og unge som lever i familier med vedvarende lav inntekt er i risikogruppe for utvikling av fysisk og psykisk helseplager. Helsesykepleier favner alle barn 0-20 år og er i en unik posisjon til å fremme og forebygge helse i barnebefolkningen. Denne studien vil utforske hvordan helsesykepleier arbeider med å fremme helse til skolebarn som lever i familier med vedvarende lav inntekt. Problemstilling: Hvilke muligheter og begrensninger har helsesykepleier til å fremme helse til skolebarn som lever i familier med vedvarende lav inntekt? Teori: Perspektiver rundt helsefremmende arbeid, tverrfaglig samarbeid og helsesykepleiers ansvar i skolehelsetjenesten utgjør teorier som er brukt for å svare på problemstillingen. Metode: Det er utført seks kvalitative intervjuer med helsesykepleiere i fire ulike kommuner i Norge om deres arbeide rundt barn som lever i vedvarende lav inntekt. Deltakernes beskrivelser blir sett i lys av et hermeneutisk perspektiv. Kvalitativ innholdsanalyse er brukt for å analysere det innsamlete datamaterialet. Resultat: Datamaterialet viser til at helsesykepleier i skolehelsetjenesten opplevde begrensinger med å komme i posisjon til å kunne støtte barn og foreldre som lever med vedvarende lav inntekt. Skam og tabu rundt økonomi ble ansett som hemmende faktorer. Resultatdelen viser at igjennom en tillitsfull relasjon og igjennom individuelle helsesamtaler kunne helsesykepleierne være en samtalepartner for barn og foreldrene i deres livssituasjon. Helsesykepleierne hadde også muligheter til å henvise videre til hjelp via NAV og frivillige tjenester. Lærerne er ansett som en viktig samarbeidspartner for å fremme helse og forebygge sykdom i skolen. Uklart ansvarsforhold i det tverrfaglige samarbeidet og uklare grenser i helsesykepleier ansvarsområde kan sette begrensinger i det helsefremmende arbeidet. Konklusjon: Studien konkludere med at helsesykepleier har muligheter til å fremme helse til barn og foreldre i vedvarende lav inntekt, men begrenses av et uklart ansvarsforhold. Videre må det etableres bedre samarbeidsrutiner lokalt og på tvers av sektorer. I det tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidet bør det legges til rette for gode samarbeidsavtaler. Nøkkelord: Helsesykepleier, lavinntektsfamilier, helsefremmende arbeiden_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25084
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3903
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800en_US
dc.titleHelsesykepleiers muligheter og begrensninger til å fremme helse til skolebarn som lever i familier med vedvarende lav inntekten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)