Understanding and practising market orientation : exploring how managers cope in turbulent environments
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/2513View/ Open
Ottesen, G.G., Grønhaug, K. and Johnsen, O.: «Benefiting from Commissioned Research: The Role of Researcher – Client Cooperation», submitted manuscript. Later published in Creativity and Innovation Management, 11(2), 88-97, available at http://dx.doi.org/10.1111/1467-8691.00240 (PDF)
Ottesen, G.G., Foss, L. and Grønhaug, K.: «Exploring the Accuracy of Managers’ Network Perceptions», submitted manuscript. Later published with slightly altered title in European Journal of Marketing, 38(5/6), 593-607, available at http://dx.doi.org/10.1108/03090560410529231. Published version also available in Ellis, N., Tadajewski, M. and Pressey, A. (eds.): «Business-to-Business Marketing», Volume 3: «Industrial networks and b2b marketing strategy», Sage Library in Marketing, 2010. (PDF)
Ottesen,G.G.: «Do Managerial Team Members Share Mental Models of Market Orientation? An Exploratory Study», manuscript. (PDF)
Ottesen, G.G. and Grønhaug, K.: «Coping Strategies in Highly Turbulent and Competitive Supply Environments», submitted manuscript. Later published with altered title in Marine Resource Economics, 18(4), 363-371, available at http://purl.umn.edu/28233 (PDF)
Ottesen, G.G. and Grønhaug, K.: «Market Orientation and Uncertain Supply in Upstream Markets: An Exploratory Study», submitted manuscript. Later published in European Journal of Purchasing and Supply Management, 8(4), 209-219, available at http://dx.doi.org/10.1016/S0969-7012(02)00009-6 (PDF)
Ottesen, G.G. and Grønhaug, K.: «Managers’ Understanding of Theoretical Concepts: The Case of Market Orientation», accepted manuscript. Published version in European Journal of Marketing, 36(11/12), 1209-1224, available at http://dx.doi.org/10.1108/03090560210451022 (PDF)
Thesis introduction and conclusion (PDF)
Entire thesis in one comprehensive file (PDF)
Date
2001-11-23Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Author
Ottesen, Geir GrundvågAbstract
Ottesens doktorgrad fokuserer på hva det innebærer å være markedsorientert for bedrifter i fiskerinæringen. I næringsmessige debatter blir det ofte påpekt at norsk fiskeindustri må bli mer markedsorientert. Mens begrepet markedsorientering har blitt et moteord som brukes av både politikere og næringsliv, blir det sjelden klargjort hva dette innebærer. Resultatene fra avhandlingen avdekker hvordan bedriftene i denne industrien praktiserer markedsorientering. Avhandlingen viser at dette til dels skiller seg fra hva som er etablerte oppfatninger i faglitteraturen. I faglitteraturen fremheves det for eksempel at markedsorientering innebærer analyse av hva individuelle konkurrenter foretar seg i markedene. Men i fiskerinæringa ser en i liten grad på bestemte konkurrenter. Dette skyldes at det ofte er så mange aktører at en ikke har kapasitet til å analysere hva disse foretar seg i markedene. Slik analyse er heller ikke særlig relevant fordi sjømatmarkeder gjerne er globale, med så mange tilbydere at hver enkelt har liten eller ingen betydning. Aktørene i fiskeindustrien forsøker i stedet å forstå hvordan de ulike markedene fungerer, slik at de kan forutse hvor de kan få mest igjen for produktene sine.
Mange av bedriftslederne forstår markedsdynamikken svært godt. Men for å komme inn med de rette produkter på riktig tidspunkt i de riktige markedene, er det i tillegg avgjørende med inngående kunnskap om råstoffet. Eksempelvis må en forholde seg til flere fiskearter med forskjellige kvaliteter gjennom året. Avhandlingen viser at mange bedrifter har imponerende kunnskaper om hvordan de, med utgangspunkt i usikker tilgang på råstoff, skal tilpasse seg markedet - de er med andre ord svært markedsorientert.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2001 The Author(s)
The following license file are associated with this item: