Show simple item record

dc.contributor.advisorRuiz Pareja, Raquel
dc.contributor.authorGrøneng, Silje Marie
dc.date.accessioned2022-06-10T08:42:00Z
dc.date.available2022-06-10T08:42:00Z
dc.date.issued2022-05-29
dc.description.abstract<p>Spansk har blitt et populært valgfag i norsk skole. Eksamensresultater tyder likevel på at flere elever ikke oppnår kompetansemålene for opplæringen, samtidig som undersøkelser har vist at spanskelevene er de som er minst motiverte i arbeidet med målspråket. Grunnene til dette kan være flere. Min hypotese er at kjennskap til spansk ordstilling og informasjonsstruktur kan fungere som en læringsstrategi i elevenes arbeid med målspråket, samtidig som en introduksjon til temaet vil kunne bedre kvaliteten på interaksjonen og kommunikasjonen til elevene. Problemstillingen er som følger: Hvorfor, hvordan og når lære norske elever om spansk ordstilling og informasjonsstruktur? <p>Målet med oppgaven er å utvikle oppgaver og aktiviteter, lærerveiledninger og fasiter til arbeidet med temaet innenfor norsk klasseromsundervisning. Fordi temaet aldri før har blitt undersøkt innen norsk kontekst brukes det en komparativ-konstrativ metode for å analysere likheter og forskjeller mellom elevenes morsmål (norsk) og målspråk (spansk). Fordi engelsk er det offisielle andrespråket i norsk utdanningskontekst undersøkes også likheter og forskjeller mellom det engelske og spanske språket. Med utgangspunkt i didaktisk teori om språklæring, samt resultater fra den komparativ-konstrative analysen utvikles det til slutt oppgaver og aktiviteter for å bøte på de forutsatte vanskene norske elever kan ha i arbeidet med spansk ordstilling og informasjonsstruktur.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25433
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSPA-3982
dc.subject026en_US
dc.subjectfremmedspråksdidaktikken_US
dc.subjectsegundas lenguasen_US
dc.subjectlas funciones informativasen_US
dc.subjectinformasjonsstrukturen_US
dc.subjectinformative functionsen_US
dc.subjectorden de palabrasen_US
dc.subjectspansk grammatikken_US
dc.subjectnorsk grammatikken_US
dc.subjectmetakognisjonen_US
dc.subjectmellomspråken_US
dc.subjectinterlanguageen_US
dc.titleLas funciones informativas – ¿Para qué, cómo y cuándo enseñar a los alumnos noruegos sobre el orden de palabras y las funciones informativas en español?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)