Retten til spesialundervisning etter opplæringsloven. Hvilke utfordringer foreligger ved dagens regelverk, og hvordan møtes disse utfordringene i forslaget til ny opplæringslov?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25473Date
2021-06-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er retten til spesialundervisning etter opplæringsloven.
Formålet er å redegjøre for og analysere hvordan retten til spesialundervisning er regulert i
dag. Jeg vil her gå inn på de materielle vilkårene for spesialundervisning, hva retten til
spesialundervisning innebærer, og hva slik opplæring kan inneholde. I dag har alle rett til en
likeverdig utdanning, og dette ivaretas gjennom et inntatt prinsipp om at all undervisning skal
tilpasses elevenes evner og forutsetninger, jf. oppll. § 1-3. Spesialundervisning er et utslag av
prinsippet om tilpasset opplæring. Skillet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
er imidlertid ikke alltid like klart, og jeg kommer derfor til å gå nærmere inn på forskjellen
mellom disse. Videre tar jeg opp spørsmål knyttet til prosessen rundt tildeling av
spesialundervisning.
Underveis i fremstillingen kommer jeg til å anvende forskning som er gjennomført om
spesialundervisning, samt analyser av rettskildebildet, for å belyse hvilke utfordringer som
foreligger ved dagens regelverk. Kunnskapsdepartementet mottok den 13. desember 2019 et
forslag til en ny opplæringslov. Jeg anser det derfor som særlig relevant å ta opp
utfordringene ved dagens regelverk for å vurdere om det nye lovforslaget er egnet til å kunne
møte utfordringene som finnes i dag på en effektiv måte.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: