Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugli, Trude
dc.contributor.authorFjærvoll, Nora Charlotte Hognestad
dc.date.accessioned2022-06-15T05:35:47Z
dc.date.available2022-06-15T05:35:47Z
dc.date.issued2021-06-15en
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er retten til spesialundervisning etter opplæringsloven. Formålet er å redegjøre for og analysere hvordan retten til spesialundervisning er regulert i dag. Jeg vil her gå inn på de materielle vilkårene for spesialundervisning, hva retten til spesialundervisning innebærer, og hva slik opplæring kan inneholde. I dag har alle rett til en likeverdig utdanning, og dette ivaretas gjennom et inntatt prinsipp om at all undervisning skal tilpasses elevenes evner og forutsetninger, jf. oppll. § 1-3. Spesialundervisning er et utslag av prinsippet om tilpasset opplæring. Skillet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning er imidlertid ikke alltid like klart, og jeg kommer derfor til å gå nærmere inn på forskjellen mellom disse. Videre tar jeg opp spørsmål knyttet til prosessen rundt tildeling av spesialundervisning. Underveis i fremstillingen kommer jeg til å anvende forskning som er gjennomført om spesialundervisning, samt analyser av rettskildebildet, for å belyse hvilke utfordringer som foreligger ved dagens regelverk. Kunnskapsdepartementet mottok den 13. desember 2019 et forslag til en ny opplæringslov. Jeg anser det derfor som særlig relevant å ta opp utfordringene ved dagens regelverk for å vurdere om det nye lovforslaget er egnet til å kunne møte utfordringene som finnes i dag på en effektiv måte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25473
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDJUR-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343en_US
dc.titleRetten til spesialundervisning etter opplæringsloven. Hvilke utfordringer foreligger ved dagens regelverk, og hvordan møtes disse utfordringene i forslaget til ny opplæringslov?en_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)