Dobbel/Duppal - En kvalitativ undersøkelse om identitetsutvikling og identitetsforståelse blant et utvalg samiske LHBTIS-personer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25496Date
2021-12-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Det eksisterer lite kunnskap om samiske lesbiske, homofile, bifile, transpersoner,
intersex og skeive (LHBTIS). Tidligere forskning har i mange tilfeller hatt fokus på psykisk
helse i gruppen. Denne undersøkelser har hatt fokus på normalvariasjon i gruppen, og har
derfor undersøkt hvordan samiske LHBTIS-personer skaper og forstår egen identitet. Ved
bruk av kvalitative semi-strukturerte intervjuer har seks samiske LHBTIS-personer beskrevet
sine erfaringer og opplevelser. Intervjuene ble transkribert, og så analysert ved bruk av
analysemetoden tematisk analyse. Analysene viser tre overordnede tema knyttet til
identitetsutvikling og identitetsforståelse, hvilket var «personlig identitet (idiosynkratisk
identitet)», «miljøer (sosial identitet)» og «samfunnsstrømninger som påvirker identitet». Det
framkommer også tre sekundære tema som ikke er direkte relatert til identitet, hvilket er
«helse», «budskap fra deltakerne» og «råd til hjelpere i helsevesenet i møte med samiske
skeive klienter».
Deltakerne beskriver et nyansert bilde av å være samisk LHBTIS-person. For seg selv
beskriver deltakerne generelt aksept og tilfredshet rundt egen identitetsstatus. Det
framkommer noen negative erfaringer knyttet til både LHBTIS-identitet og samisk identitet.
Deltakerne kan oppleve å bli møtt med stereotype oppfatninger og uvitenhet av
majoritetsbefolkningen. Videre beskriver noen å bli møtt som ikke samisk nok i enkelte
samiske miljøer, men dette beskrives primært av andre grunner enn seksuell
orientering/kjønnsuttrykk. Samtidig beskriver deltakerne mange positive erfaringer som
samisk LHBTIS-person. Deltakerne beskriver generelt å bli møtt med aksept i miljøene de
deltar i. Dette kan forklares ut fra personlige kvaliteter ved deltakerne. Det forstås som
holdningsendringer i miljøer deltakerne er i, samt mer overordnede samfunnsendringer.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: