Virksomme faktorer og hindringer i arbeid med unge med problematisk skolefravær: En kvalitativ studie av hjelperes perspektiv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25501Dato
2021-12-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Formålet med studien var å gjøre en kvalitativ undersøkelse av erfarne hjelperes oppfatning av virksomme faktorer og hindringer i arbeid med unge med problematisk skolefravær. Studien undersøkte også hvordan koronapandemien har påvirket denne gruppen. Utvalget bestod av åtte hjelpere som jobber regelmessig med fraværsproblematikk i første- og andrelinjetjenesten. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av semistrukturerte, individuelle intervjuer, og datamateriale ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse. Resultatene identifiserte virksomme faktorer og hindringer på fire områder; 1) i hjelpesystemet, 2) ved de unge, 3) ved familien og 4) ved skolen. Felles forståelse av den unges problematikk, gode samarbeidsrelasjoner, og en fremoverlent skole var noen av faktorene deltakerne opplevde som virksomt i arbeidet med skolefravær. Psykiske helseplager hos den unge og foreldre, og manglende rutiner for fraværsføring og oppfølging i skolen var noen av hindringene de fortalte om. I tillegg viste resultatene at koronapandemien kan ha bidratt til å øke skolefravær hos unge, og noen kan ha fått det bedre. Dette blant annet på grunn av økt individuell tilrettelegging på skolen under pandemien. Denne studien synliggjør hva som kan være nyttig å fokusere på for å gjøre arbeidet med skolefravær mer effektivt, og hva koronapandemien kan lære oss om hva unge med problematisk skolefravær trenger.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: