Innsikt i matematisk problemløsning En kvalitativ analyse av videregåendeelevers besvarelser på problemløsningsoppgaver.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25540Dato
2022-05-27Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Valøy, Elias RenéSammendrag
Hensikten med denne studien er å se på hvordan elever arbeider med matematiske problemløsningsoppgaver. Gjennom studien har jeg besvart problemstillingen: Hvordan oppnår elever innsikt gjennom arbeid med matematiske problemløsningsoppgaver?
Studien er gjennomført som en kvalitativ analyse av elevbesvarelser på en videregående skole. Datamaterialet er transkriberte lydopptak samt elevnotater. Deltakerne er syv elever som alle går tredje og siste år på videregående.
Det teoretiske rammeverket i studien er innenfor problemløsning med hovedfokus på logiske modeller hvor analytiske metoder brukes, matematisk kreativitet og innsikt, med hovedfokus på hvordan dette oppnås gjennom problemløsningsprosesser.
Resultatene viser at de logiske problemløsningsmodellene har mangler som gjør at de ikke klarer å beskrive problemløsningsprosesser fullt ut. Noe som er samsvarende med den seneste forskningen på området. Manglene kan fylles ved hjelp av teori på området matematisk kreativitet. Det kan dermed se ut til at analytiske og kreative prosesser kan kombineres for best å beskrive hvordan innsikt oppnås gjennom problemløsningsprosesser.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: