Hvordan tilrettelegge for utforskende naturfagundervisning som gir læring? En kvantitativ og kvalitativ studie av utforsking i naturfagundervisning og elevers faglige læringsutbytte
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25556Date
2022-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Reier Rushfeldt, LindaAbstract
Utforsking har en sentral plass i Kunnskapsløftet 2020 (LK20), men det er likevel noen
utfordringer tilknyttet utforsking i undervisningen. I denne masteroppgaven undersøkte jeg de
to følgende forskningsspørsmålene: «Er det noen sammenheng mellom i hvor stor grad elever
opplever naturfagundervisningen som utforskende og deres faglige læringsutbytte?» og «Hva
kjennetegner utforskende naturfagundervisning som gir elevene i en klasse et godt faglig
læringsutbytte?». For å undersøke dette benyttet jeg datamateriale fra studien LISSI (Linking
Instruction in Science and Student Impact): et spørreskjema, en naturfagsprøve og
videoopptak av undervisning. For å besvare det første forskningsspørsmålet brukte jeg en
kvantitativ analyse, mens jeg utførte en kvalitativ analyse for å besvare det andre
forskningsspørsmålet.
Den kvantitative analysen ble hovedsakelig utført i statistikkprogrammet IBM SPSS
Statistics. Jeg undersøkte sammenhenger på ulike måter mellom rapportert mengde utforsking
i undervisningen og elevenes faglige læringsutbytte. Fra den kvantitative analysen valgte jeg
en klasse som skilte seg ut, ved å ha rapportert størst mengde utforsking i undervisningen,
godt faglig læringsutbytte og særlig god utforskende kompetanse. Jeg gjennomførte
videoanalyser av undervisning i denne klassen for å besvare det andre forskningsspørsmålet.
Videoanalysen ble gjennomført ved hjelp av en observasjonsmanual, utviklet av LISSI studien.
Resultatene fra analysene viste at det hovedsakelig ikke var noen sammenheng mellom den
rapporterte mengden utforsking i undervisningen og elevenes faglige læringsutbytte. Et
unntak fra dette var at det ble funnet en signifikant forskjell på den utforskende kompetansen
til elever som rapporterte mest utforsking i sin undervisning, og elever som rapporterte
middels mengde utforsking i undervisningen. Elevene som rapporterte en middels mengde
utforsking i undervisningen hadde signifikant bedre utforskende kompetanse enn elevene som
rapporterte mest utforsking i sin undervisning. Ellers var det som nevnt én klasse som skilte
seg tydelig fra de andre klassene, og som det ble gjennomført en videoanalyse av.
Videoanalysen viste at undervisningen i denne klassen inneholdt flere utforskende elementer,
blant annet gode forberedelser og gode konsolideringer. I tillegg fikk elevene i denne klassen
trene seg på kildesøking, kildekritikk og argumentasjon i undervisningen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: