Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Solveig
dc.contributor.advisorOlufsen, Magne
dc.contributor.authorReier Rushfeldt, Linda
dc.date.accessioned2022-06-23T05:36:20Z
dc.date.available2022-06-23T05:36:20Z
dc.date.issued2022-06-01en
dc.description.abstractUtforsking har en sentral plass i Kunnskapsløftet 2020 (LK20), men det er likevel noen utfordringer tilknyttet utforsking i undervisningen. I denne masteroppgaven undersøkte jeg de to følgende forskningsspørsmålene: «Er det noen sammenheng mellom i hvor stor grad elever opplever naturfagundervisningen som utforskende og deres faglige læringsutbytte?» og «Hva kjennetegner utforskende naturfagundervisning som gir elevene i en klasse et godt faglig læringsutbytte?». For å undersøke dette benyttet jeg datamateriale fra studien LISSI (Linking Instruction in Science and Student Impact): et spørreskjema, en naturfagsprøve og videoopptak av undervisning. For å besvare det første forskningsspørsmålet brukte jeg en kvantitativ analyse, mens jeg utførte en kvalitativ analyse for å besvare det andre forskningsspørsmålet. Den kvantitative analysen ble hovedsakelig utført i statistikkprogrammet IBM SPSS Statistics. Jeg undersøkte sammenhenger på ulike måter mellom rapportert mengde utforsking i undervisningen og elevenes faglige læringsutbytte. Fra den kvantitative analysen valgte jeg en klasse som skilte seg ut, ved å ha rapportert størst mengde utforsking i undervisningen, godt faglig læringsutbytte og særlig god utforskende kompetanse. Jeg gjennomførte videoanalyser av undervisning i denne klassen for å besvare det andre forskningsspørsmålet. Videoanalysen ble gjennomført ved hjelp av en observasjonsmanual, utviklet av LISSI studien. Resultatene fra analysene viste at det hovedsakelig ikke var noen sammenheng mellom den rapporterte mengden utforsking i undervisningen og elevenes faglige læringsutbytte. Et unntak fra dette var at det ble funnet en signifikant forskjell på den utforskende kompetansen til elever som rapporterte mest utforsking i sin undervisning, og elever som rapporterte middels mengde utforsking i undervisningen. Elevene som rapporterte en middels mengde utforsking i undervisningen hadde signifikant bedre utforskende kompetanse enn elevene som rapporterte mest utforsking i sin undervisning. Ellers var det som nevnt én klasse som skilte seg tydelig fra de andre klassene, og som det ble gjennomført en videoanalyse av. Videoanalysen viste at undervisningen i denne klassen inneholdt flere utforskende elementer, blant annet gode forberedelser og gode konsolideringer. I tillegg fikk elevene i denne klassen trene seg på kildesøking, kildekritikk og argumentasjon i undervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25556
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3907
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Basale biofag: 470en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Basic biosciences: 470en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480en_US
dc.titleHvordan tilrettelegge for utforskende naturfagundervisning som gir læring? En kvantitativ og kvalitativ studie av utforsking i naturfagundervisning og elevers faglige læringsutbytteen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)