ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
  • Artikler, rapporter og annet (arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
  • Artikler, rapporter og annet (arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trondenes Seminarium: Et lærdomsmiljø grunnlegges

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25582
DOI
https://doi.org/10.36368/njedh.v1i1.33
Thumbnail
Åpne
article.pdf (513.3Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2014-05-05
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Willumsen, Liv Helene
Sammendrag
Trondenes Teacher Training Institute: The Creation of an Educational Environment

The present article investigates the foundation of the very first governmentfinanced teacher training institute in Norway, Trondenes Seminarium. Established in 1826 in northern Norway, its aim was to train primary school teachers and catechists for the northernmost areas of the country, in response to the growing demand for qualified elementary school teachers. Discussing central factors related to the decision to locate this institution in the north, the article highlights the debate in the National Assembly and the interaction between central and regional levels within the national educational system. In addition, its first years of operation are examined, indicating the challenges met by the fledgling institute. As a micro-study, the article sheds light on some connections between regional and central factors, emphasizing the interplay between the state and the church during the early development of the Norwegian primary school system.

Forlag
Umeå University
Sitering
Willumsen LH. Trondenes Seminarium: Et lærdomsmiljø grunnlegges. Nordic Journal of Educational History. 2014;1(1):45-58
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi) [299]
Copyright 2014 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring