"Når pasientens stemme blir borte"
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25586Date
2022-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Gjennom teknologisk utvikling vil det som tidligere har vært en fysisk kontakt mellom pasient og lege i større grad kombineres med alternative metoder, som for eksempel elektronisk kommunikasjon. Pleie- og Omsorgsmeldinger ble utviklet for å effektivisere og forbedre kommunikasjon primært mellom fastleger og hjemmebasert omsorg. Ved innføring av PLO-meldinger kan behandling startes, doseringer endres og medisiner seponeres, uten at pasienten trenger å involveres direkte. Dette er en kvalitativ studie basert på semistrukturerte intervjuer, og analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Innføring av PLO-meldinger har tillatt en mer fleksibel og effektiv hverdag for fastlegene. Samtidig heves kvalitetssikkerheten. Det er imidlertid kun enkelte intervensjoner fastlegene er komfortable med å gjennomføre basert på informasjon tilsendt i en PLO-melding. Systemet ansees som særlig uegnet til komplekse problemstillinger. I tillegg frykter fastlegene at pasientens perspektiv forsvinner. Pasientens relasjon til fastlegen ansees derimot som den samme som før innføring av hjemmebasert omsorg og PLO-meldinger. Pasientene understreker imidlertid viktigheten av inkludering. De intervjuede pasientene opplever fortsatt en egalitær kommunikasjonsstil med en høy grad av autonomi. Fastlegene er derimot bekymret for hva som skjer med pasientenes stemme, og at de ikke inkluderes tilstrekkelig i valg vedrørende deres egen helse. Fremtidens løsning på dette kan være innføring av videokonsultasjoner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: