Vanskelige følelser i psykomotorisk behandling
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25734Dato
2022-05-05Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Evensen, Jørgen SkarnesSammendrag
Sammendrag
Hensikt: Formålet med studiet er å utforske hvilke erfaringer pasienter har om vanskelige følelser som oppstår i psykomotorisk behandling. Med dette menes ikke skjulte følelser som avdekkes i behandling, og som kan bidra til at pasienten lærer om seg selv. Isteden menes vanskelige følelser som oppstår på grunn av behandling, og som kan være en utfordring for videre behandling.
Metode: Dette er ett kvalitativt studie. Tre individuelle semistrukturerte intervjuer ble brukt som metode for datainnsamling. Intervjuene er gjennomført digitalt over «Teams». Vitenskapsteoretisk er studiet forankret i hermeneutikk og fenomenologi. Til analyseprosessen ble tematisk analyse anvendt.
Resultater: Etter analysen ble temaene «skam i behandling» og «ambivalens» stående som de to hovedtemaene. Temaet om skam i behandling har undertemaene: Forventninger, prestasjon, selvets verdi og grenser. Temaet om ambivalens har undertemaene: Autonome reaksjoner – grenser, og forventninger til psykomotorisk fysioterapi.
I temaet om skam i behandling beskrives hvordan informantene opplevde at det å ikke bli møtt med forventninger i psykomotorisk behandling, godt kan føre til usikkerhet. Hvor usikkerheten ble skapt ved at informanten ikke visste hvordan hun skulle prestere for å være en flink pasient. Dette gikk ut over selvets verdi på bakgrunn av at informanten ikke opplevde å være god nok for terapeuten.
I temaet om ambivalens beskrives en motsetning som oppstår på bakgrunn av informantens forventninger til psykomotorisk fysioterapi, sett opp mot hennes egne emosjoner og behov.
Diskusjon: Resultatene drøftes i lys av teori om skam fra blant annet Goffman og Scheff. Videre brukes flere perspektiver på hvordan en kan forstå sykdom, samt teori om psykomotorisk fysioterapi.
Nøkkelord: Psykomotorisk fysioterapi, skam, ambivalens, pasienterfaringer
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: