Sammenhengen mellom narsissisme og selvpromotering på sosiale medier – en systematisk litteraturgjennomgang
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25846Dato
2022-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Bakgrunn: Bruk av sosiale medier har økt de siste tjue årene, og eksplodert det
siste tiåret. Et av spørsmålene som har vært stilt er i hvilken grad sosiale medier
brukes som et arena for personer med narsissistiske trekk for selvpromotering,
og/eller om bruk av sosiale medier kan bidra til at narsissistiske trekk utvikles og
opprettholdes.
Problemstilling: Problemstillingen i vår masteroppgave er å undersøke om det er
sammenheng mellom narsissistiske trekk og selvpromotering på sosiale medier.
Metode: Dette er en systematisk litteraturstudie med predefinerte inklusjonskriterier
for seleksjon av studier. Litteratur ble hentet fra databasene UiT Oria, PubMed og
APA PsychNet ved å bruke spesifikke søkeord.
Resultater: Funnene peker i samme retning; de fleste studiene som er inkludert
viser en signifikant sammenheng mellom narsissistiske trekk og selvpromoterende
atferd på sosiale medier.
Konklusjon: Det er vist en signifikant sammenheng mellom høyt nivå av
narsissistiske trekk og selvpromotering på sosiale medier, men man trenger mer
forskning på hva som påvirker denne sammenhengen. Det er få studier som
fokuserer på modererende faktorer samt andre type selvpromotering enn selfies. Det
er også vanskelig å konkludere om bruk av sosiale medier øker eller bidrar til
utvikling av narsissisme over tid, og det trengs flere longitudinelle studier for å
undersøke dette.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: