Sosial ulikhet i helse hos eldre. En diskursanalyse av hvordan eldre posisjoneres i Meld. St. 15 (2017-2018) - Leve hele livet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25853Date
2022-05-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Vardenær, Ane Marte SolliedAbstract
Masteroppgaven er en kritisk diskursanalyse av Meld. St. 15 (2017-2018) Leve hele livet - en kvalitetsreform for eldre. Tema for oppgaven er sosial ulikhet i helse hos eldre. Forskningsspørsmålet er: Sett i lys av teori og kunnskap om sosial ulikhet i helse, hvordan posisjoneres eldre i Leve hele livet? M. Foucaults og N. Faircloughs teorier om diskurs og språk danner teoretisk rammeverk, operasjonalisert gjennom C. Bacchi`s "Whats the problem represented to be?" - metode. Funn fra analysen peker på en framstilling av eldre som ressurssterke og selvstendige, og framskriving av aktiv aldring, medansvar og mestring ses som rådende diskurs. Skrøpelige, syke eldre med behov for helse- og omsorgstjenester underkommuniseres i beskrivelsen av den nye eldregenerasjonen. Posisjoneringen av eldre i Leve hele livet, diskuteres i lys av Link og Phelans Foudamental cause-teori, og annen relevant forskning og teori.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: