Show simple item record

dc.contributor.advisorHansen, Monica Nymoen
dc.contributor.authorJohannessen, Iris Albrigtsen
dc.date.accessioned2022-08-10T09:37:36Z
dc.date.available2022-08-10T09:37:36Z
dc.date.issued2022-05-11en
dc.description.abstractI Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sin overordnede del, verdier og prinsipper for grunnopplæringen under profesjonsfellesskap og skoleutvikling, beskriver for første gang en norsk læreplan hvordan profesjonsfelleskapet i skolen skal vektlegges. Basert på egne erfaringer fra min bakgrunn som lærer og lærerspesialiststudent ved UIT, har interessen og nysgjerrigheten på profesjonsutvikling i skolen og lærere som ønsker å lære, blitt forsterket og vært avgjørende for valg av tema til masteroppgaven Fra teori til utvikling av undervisningspraksiser. Denne oppgaven er en komparativ eksperimentell casestudie av tre læreres profesjonsutvikling gjennom MAM, med fokus på spenninger som oppstår i aksjonsfeltet. Forskningsspørsmålet for masteroppgaven er: Hvilken utvikling kan identifiseres i lærerens bruk av samtaletrekk gjennom en MAM-syklus, og hvilke spenninger oppstår i MAM-syklusen når lærere skal ta i bruk samtaletrekkene? Til første del av forskningsspørsmålet, presenterer jeg teori på pedagogisk fagkunnskap og forskningsbasert utvikling av undervisning. Lærerens rolle i den matematiske samtalen blir videre fremstilt i en teoretisk modell for lærer- og elevinteraksjoner, som er hentet fra rammeverkene til Kazemi og Hintz (2019), Chapin mfl. (2009) og Drageset (2014). Den teoretiske modellen har blitt brukt til bearbeiding og analyse av studiens empiri, bestående av transkriberte lyd- og videoopptak av seks undervisningstimer før og etter gjennomføring av MAM-syklusen. Til den andre delen av forskningsspørsmålet, presenterer jeg teori på hvilke muligheter og avgrensninger som spiller inn på informantenes utviklingsprosess i MAM-syklusen og bruk av samtaletrekk. Dette med utgangspunkt i Valsiner (1997) sin soneteori, som jeg knytter opp mot Røsselands (2019) tolkninger av spenninger som kan oppstå i aksjonsfeltet til MAM-syklusen. Teorien har blitt brukt til bearbeiding og analyse av studiens empiri bestående av transkriberte lyd- og videoopptak fra informantenes samarbeidsøkter i MAM-syklusen. Funn i datamaterialet indikerer hvordan informantene tilegner seg ny teori, som kan bidra til videreutvikling av undervisningspraksisen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26051
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.titleFra teori til utvikling av undervisningspraksisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)