Meningsfull skriveopplæring i norskfaget. En kvalitativ studie om elever på ungdomstrinnet sitt perspektiv på meningsfull skriveopplæring og hvordan man kan gjøre skriveopplæringen meningsfull for elever på ungdomstrinnet.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26060Date
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Opgård, Bjørn ErikAbstract
Formålet med denne studien var å finne en måte man som norsklærer kan gi elevene en skriveopplæring de opplever som meningsfull. Dette for at læreplanen etter de siste endringene i 2020 nå krever at elevene får oppleve det. For å nå målet ble følgende problemstilling brukt: Hvordan kan vi gjøre skriveopplæringen i norskfaget meningsfull for elevene på ungdomstrinnet? En av forskjellene på denne og en svensk studie fra 2021 som forsket på elevenes fortellinger om meningsfull skriving, er at i denne studien ble søkelyset satt på ungdomsskolen – ikke mellomtrinnet. I denne studien ble følgende forskningsspørsmål anvendt: «Hva opplever elevene som meningsfull skriveopplæring?» og «Hvilke skrivedidaktiske implikasjoner har elevenes perspektiv på en optimal meningsfull skriveopplæring?». For å finne svar på hva elevene finner meningsfullt, ble det gjennomført individuelle intervju på et utvalg av seks elever som går siste året på grunnskolen. Utvalget ble i hovedsak valgt ut av deres norsklærer basert på forskjellig(e) kjønn, interesseområder og skriveferdigheter. Det ble deretter foretatt en deskriptiv fenomenologisk analyse av transkripsjonene fra intervjuene. Fra analysen ble det avdekket at elevene knytter meningsfullhet til forskjellige ting. Noen knyttet det for eksempel til mestring og andre til tema de oppfattet som viktige. Funnene i studien viste òg i motsetning til den svenske studien, at det for disse informantene ikke var så vesentlig at de delte tekstene sine med medelever for at skriveoppgaven skulle være meningsfull. Med utgangspunkt i disse funnene ble deretter implikasjoner for en bedre skriveopplæring drøftet i sammenheng med relevant teori. Dette dreier seg i hovedsak om å strukturere skriveopplæringen slik at den ivaretar elevenes psykologiske behov for selvbestemmelse, kompetanseheving og tilhørighet. Det ble deretter demonstrert hvordan dette kan gjøres i et eksempel på et skrivedidaktisk opplegg jeg ville anvendt for å gi disse elevene en meningsfull skriveopplæring. Videre peker studien på at man bør forske på forutsetningene fot at elever som strever med skriving finner skriveopplæringen meningsfull; og når er det meningsfullt å samarbeide om skrivingen og å dele tekster man har skrevet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: