Assessment for learning using digital tools in the English subject
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26064Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan vurdering for læring kan bidra til livslang læring i ved bruk av digitale verktøy i engelskfaget på ungdomsskolen. Motivasjonen for denne studien har vært å tilegne seg mer kunnskap om begrepet vurdering for læring og hvordan digitale verktøy kan støtte om begrepet. Til dette formålet har vi formulert følgende problemstilling:
Hvordan kan vurdering for læring bidra til livslang læring gjennom bruk av digitale verktøy i engelskfaget på ungdomsskolen?
I tillegg har vi to forskningsspørsmål for å begrense og samtidig for å støtte problemstillingen, disse er følgende:
Hvilke erfaringer har elver med vurdering?
Hvilke erfaringer har elever og lærere med tilbakemeldinger og egenvurderinger ved bruk av OneNote klassenotatblokk?
For å svare på problemstillingen og forskingsspørsmålene har vi brukt mixed methods som anvender både kvantitative og kvalitative metoder for datainnsamlingen. Vi samlet data gjennom spørreundersøkelser som ga oss kvantitative og kvalitative data. Vi har også analysert elevers vurderinger i OneNote klassenotatblokk og gjort observasjoner i klasserommet om elevers og læreres bruk av programmet i vurderingssammenhenger.
Våre funn indikerer at både elever og lærere på skolen vi forsket på er positive til bruken av OneNote i vurderingssammenhenger. Elever uttrykker at det har blitt lettere å finne frem til tidligere tilbakemeldinger og at de bruker disse tilbakemeldingene til videre utvikling. Dette er også noe lærerne erfarer. Videre viser våre funn at elever har blitt mer bevisst over egen læring og at vurdering for læring hjelper elevene i å få en bedre forståelse av læringen deres. I elevens egenvurderinger reflekterer de rundt egen læring ut fra tre spørsmål som er inspirert av artikkelen The Power of Feedback av Hattie and Timperley (2007). Vurderingspraksisen på skolen vi har forsket på bærer preg av at den er i startfasen, blant annet gjennom ulik vurderingspraksis hos lærerne.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: