Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolmbukt, Tove Elinor
dc.contributor.authorKnustad, Odd-Arild
dc.contributor.authorRobertsen, Birgitte
dc.date.accessioned2022-08-10T09:50:20Z
dc.date.available2022-08-10T09:50:20Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan vurdering for læring kan bidra til livslang læring i ved bruk av digitale verktøy i engelskfaget på ungdomsskolen. Motivasjonen for denne studien har vært å tilegne seg mer kunnskap om begrepet vurdering for læring og hvordan digitale verktøy kan støtte om begrepet. Til dette formålet har vi formulert følgende problemstilling: Hvordan kan vurdering for læring bidra til livslang læring gjennom bruk av digitale verktøy i engelskfaget på ungdomsskolen? I tillegg har vi to forskningsspørsmål for å begrense og samtidig for å støtte problemstillingen, disse er følgende: Hvilke erfaringer har elver med vurdering? Hvilke erfaringer har elever og lærere med tilbakemeldinger og egenvurderinger ved bruk av OneNote klassenotatblokk? For å svare på problemstillingen og forskingsspørsmålene har vi brukt mixed methods som anvender både kvantitative og kvalitative metoder for datainnsamlingen. Vi samlet data gjennom spørreundersøkelser som ga oss kvantitative og kvalitative data. Vi har også analysert elevers vurderinger i OneNote klassenotatblokk og gjort observasjoner i klasserommet om elevers og læreres bruk av programmet i vurderingssammenhenger. Våre funn indikerer at både elever og lærere på skolen vi forsket på er positive til bruken av OneNote i vurderingssammenhenger. Elever uttrykker at det har blitt lettere å finne frem til tidligere tilbakemeldinger og at de bruker disse tilbakemeldingene til videre utvikling. Dette er også noe lærerne erfarer. Videre viser våre funn at elever har blitt mer bevisst over egen læring og at vurdering for læring hjelper elevene i å få en bedre forståelse av læringen deres. I elevens egenvurderinger reflekterer de rundt egen læring ut fra tre spørsmål som er inspirert av artikkelen The Power of Feedback av Hattie and Timperley (2007). Vurderingspraksisen på skolen vi har forsket på bærer preg av at den er i startfasen, blant annet gjennom ulik vurderingspraksis hos lærerne.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26064
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3902
dc.titleAssessment for learning using digital tools in the English subjecten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)