dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Solberg Johansen, Marthe | |
dc.date.accessioned | 2022-08-10T11:38:54Z | |
dc.date.available | 2022-08-10T11:38:54Z | |
dc.date.issued | 2022-05-24 | en |
dc.description.abstract | Temaet for dette masterprosjektet er de skjønnlitterære tekstene i nasjonale prøver i lesing for 5. og 8. trinn i perioden 2008 til 2021. Oppgavens overordnede målsetting er å beskrive modell-lesere i de nasjonale prøvene i lesing, og på bakgrunn av funnene ønsker jeg å reflektere over hvilke former for leseglede det inviteres til i prøvene.
Mitt metodiske utgangspunkt er tekstanalyse, og tilnærmingen har en hermeneutisk orientering. I analysen bruker jeg et litteraturvitenskapelig begrepsapparat. Analysen av datamaterialet tar utgangspunkt i seks delvis overlappende kategorier: handling, tematikk, sjanger, handlende personer og identifiseringsmuligheter, tids- og lokalkoloritt og invitasjon til leseglede. Jeg vil også komme inn på bruk av fokalisering i tekstene. Å reflektere over invitasjon til leseglede i de nasjonale prøvene kan sees på som et paradoks. Samtidig virker det sannsynlig at elevenes opplevelse av leseglede virker inn på prøveresultatene.
Funnene fra analysen viser at de skjønnlitterære tekstene, både på 5. og 8. trinn, har hatt varierende tematikk og handling gjennom de siste 15 årene, samtidig som det finnes noen interessante fellestrekk. Handling og tematikk er ofte knyttet opp mot noe hverdagslig som leserne lett kan relatere til, blant annet på bakgrunn av sine interesser og livserfaringer. De handlende personene i tekstene har ofte mannlige trekk, og de fleste handlende personene er på omtrent samme alder som elevene som gjennomfører prøvene. Kjønnsfordelingen mellom de handlende personene ser imidlertid ikke ut til å påvirke tekstenes handling i retning av (stereo-)typiske gutteinteresser.
Leseglede kan påvirkes av faktorer som lesemotivasjon, identifiseringsmuligheter i teksten og graden av ytre handling. Disse momentene utgjør sammen ideen om invitasjon til leseglede. Samlet sett kan en si at prøvene til en viss grad gir invitasjon til leseglede for leserne. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26071 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | 000 | en_US |
dc.title | Modell-lesere i nasjonale prøver i lesing: En analyse av de skjønnlitterære tekstene i nasjonale prøver for 5. og 8. trinn i perioden 2008 til 2021. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |