Girls and story-based videogames: an intervention in a 10th grade English class
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26072Date
2022-05-30Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Plener, JonasAbstract
I denne masteroppgaven i engelsk didaktikk har jeg undersøkt hvordan en 10. klasse i en norsk
ungdomsskole tenker om dataspill som måte å oppleve fortellinger på. Gjennom en nasjonal
undersøkelse utført av Medietilsynet (2020) kom det fram at jenter i langt mindre grad enn
gutter synes dataspill er god kilde for fortellinger. Data hentet fra denne undersøkelsen viser at
25% av jentene synes dataspill er en fin måte å oppleve en historie gjennom, mens 60% av
guttene svarte det samme. Med bakgrunn i disse tallene fra medietilsynet, så har jeg formulert
følgende problemstilling of forskningsspørsmål:
1) Hvorfor opplever gutter og jenter gaming som et fortellermedium så forskjellig?
- Vil erfaringer med et forteller-basert dataspill endre jentenes syn på dataspill?
- Hvis det er tilfellet, hva er grunnen for denne endringen?
For å kunne svare på disse spørsmålene har jeg testet ut dataspillet Life is Strange (2015) i en
norsk 10. klasse for å se om jenters holdning til dataspill som fortellermedium endrer seg når
de er introdusert til et spill som er mer rettet mot et kvinnelig publikum.
Først svarte klassen på en undersøkelse helt lik den som er publisert av Medietilsynet for å
sammenligne dem med den nasjonale standarden. Deretter skulle klassen spille igjennom spillet
over flere skoletimer. Så fikk klassen nye spørreskjema, med samme spørsmål som før
intervensjonen, for å se om det har blitt en forandring i jentenes holdning til dataspill.
Funnene i denne forskningen viser at jentenes holdning til dataspill som fortellermedium blir
mer positiv når de blir eksponert for dataspill som er tilpasset dem. Elementer som innlevelse,
gjenkjennelse og språkforståelse blir trukket som interessante funn.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: