Skal vi snakke om porno i skolen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26076Date
2022-05-12Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Rapporter fra medietilsynets undersøkelser viser at andelen barn og unge som eksponeres for pornografisk innhold på nett øker. Elevene Redd Barna har snakket med opplever ikke undervisningen om pornografi som tilfredsstillende, og søker til internett for å innhente informasjon om tematikken (Berggrav, 2015; Berggrav 2020). Gjennom rapporten Barneliv bak, foran og i skjermen (NOU:3, 2021), kommer det frem at barn og unges eksponering for skadelig medieinnhold og virkningene av det, er et underkommunisert tema. Temaet utpekes som et felt hvor det er behov for ytterligere forskning. Med utgangspunkt i kunnskapshullet, har vi gjennom et tverrfaglig forskningsprosjekt mellom naturfag og samfunnsfag sett nærmere på om undervisning om pornografi burde gjennomføres på mellomtrinnet. Videre har vi undersøkt hvordan lærere på mellomtrinnet i dag gjennomfører undervisning om pornografi, og hvordan denne undervisningen kan videreutvikles.
Gjennom bruk av mixed methodes research, i form av exploraty sequential design, har vi gjennomført semistrukturerte intervju med fire lærer. Intervjuene dannet grunnlag for utvikling av en kvantitativ spørreundersøkelse som så nærmere på hvordan lærere håndterer og stiller seg til tematikken, undervisning om pornografi. Denne ble besvart av 165 lærere. Vårt datamateriale overrasker oss, og samsvarer i liten grad med tidligere forskning og statistikk på barn og unges opplevelse av hvordan tematikken håndteres i skolen. Det er også ulikheter mellom hva informantene fra intervjuene svarer, kontra informanter som deltok på spørreundersøkelsen. Flere av lærerne som gjennomførte intervjuene stiller seg kritiske til om slik undervisning kan gjennomføres på mellomtrinnet. Samtidig svarer 84% av informantene som gjennomførte spørreundersøkelsen at de er helt eller delvis enig at undervisning om pornografi burde gjennomføres på mellomtrinnet.
61% av informantene som gjennomførte spørreundersøkelsen, og to av fire fra intervjuene, har gjennomført undervisning om pornografi. Undervisningen ble i hovedsak gjennomført med utgangspunkt i dialog, og oppstår i stor grad spontant i klasserommet. Med utgangspunkt i tidligere teori og forskning, samt egen datainnsamling har vi undersøkt hvordan denne undervisningen kan videreutvikles. Vårt hovedfunn er at samarbeid i kollegiet, skole-hjem-samarbeid, dialogbasert undervisning, samt større grad av planlagt undervisning om pornografi kan være en inngang til å utvikle den nåværende undervisningen om pornografi på mellomtrinnet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: