Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.advisorManshadi, Saeed Dehghan
dc.contributor.authorKvilvang, Knut Arne
dc.contributor.authorSimensen, Gerd-Mona
dc.date.accessioned2022-08-10T11:43:34Z
dc.date.available2022-08-10T11:43:34Z
dc.date.issued2022-05-13en
dc.description.abstractVi har erfart at lærenes rolle i undersøkende undervisning er både spennende, men også utforende. Videre har vi sett at utforskende undervisning kan gi større engasjement hos elevene. Algebra kan oppleves abstrakt for mange elever og dermed lite virkelighetsnær for en elev i grunnskolen. Forskningsspørsmålet for denne masteroppgaven er følgende: «Hvilken betydning har lærerens posisjonering i utforskende undervisning i algebra for elevens aktivitet?» Vi har med utgangspunkt i dette forskningsspørsmålet undersøkt om lærerens ulike roller og posisjoneringer påvirker elevens aktivitet i utforskende undervisning i emnet algebra. Vi har brukt kvalitativt forskningsintervju som innsamlingsmetode. Vi gjennomførte og observerte tre forskjellige undervisningstimer med utforskende undervisning. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning har vi analysert og kodet datamaterialet, og tolket og drøftet resultatene i lys av ulike teorier. Gjennom hele studien vi forsøkt å se etter sammenhenger mellom lærernes posisjonering og elevaktiviteten. I analysen fant vi funn som kan forklare vår problemstilling. I strukturert utforsking kjennetegnes lærerens posisjonering og kommunikasjonshandlinger en lærerstyrt klasseromskultur. I veiledet utforsking hadde læreren en posisjonering som ga større elevaktivitet i det undersøkende arbeidet, mens i åpen utforskning var lærerens posisjonering mer tilbaketrukket, og elevaktiviteten betydelig mindre. Videre viste våre funn at når læreren endrer sin posisjonering til å ha fokus på samarbeid mellom elev og elev, og lærer/elev, ble det et skifte i elevaktiviteten og elevaktiviteten ble større. Studien vår viser hvilke styrker de forskjellige tilnærmingene til utforskende undervisning har i undersøkende aktivitet. Disse funnene anser vi som like viktig som forskningsspørsmålet vårt fordi funnene er tett bundet sammen med lærerens posisjoneringer. Vi kan ikke vurdere betydningen av lærerens posisjonering uten også å vurdere betydningen av den undersøkende virksomheten. På bakgrunn av funnene vi gjorde kan vi oppsummere med at en strukturert utforskning kan passe veldig bra til introduksjon av nye tema og begreper. Videre kan våre funn indikere at åpen utforsking kan bli utfordrende for elevene når lærerens posisjonering ikke styrer utforskingen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26080
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectposisjoneringen_US
dc.titleLærerens posisjonering i utforskende aktiviteten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)