Leselyst på 6. trinn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26085Dato
2022-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Vi har gjennomført et aksjonslæringsprosjekt, med mål å belyse på hvilke måter en litterær samtale og samtaler om litteratur kan bidra leselyst på mellomtrinnet. Vi har utført en litterær samtale, der vi benyttet deler av boken Ishavspirater (2017) skrevet av Frida Nilsson. Aksjonslæringen ble observert, og supplert med intervjuer før og etter aksjonen. Hovedteoriene vi har benyttet for å besvare problemstilling tar for seg blant annet begrepet leselyst. I planlegging av den litterære samtalen, har vi brukt Wicklund (2018, s. 73) sin beskrivelse av elevers fire faser av leseopplevelser, og bygget opp spørsmålene etter Skardhamar (2001, s. 82-83) sine beskrivelser. Vi har benyttet Dysthe (1995, s. 57-58) i utforming av autentiske spørsmål, både i intervju og under den litterære samtalen. Videre har vi bygget aksjonslæringen på et sosiokulturelt syn og fokus på tilpasset opplæring. Det vi har funnet ut er at den som formidler litteratur har stor betydning for elevenes leselyst, både lærer med kompetanse, men også medelever. Funnene viser til viktigheten å ha gode rammer for samtalene om litteratur, som sentralt for leselysten. Det vi har erfart er at det er sentralt å bli kjent med elevenes interesser innenfor litteratur. Samt legge til rette for at skolehverdagen i større grad tar for seg både korte og lengre samtaler rundt dette.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: